Afwijzing verzoek om geheimhouding in Utrecht

Datum nieuwsfeit: 06-12-2001

Afwijzing verzoek om geheimhouding

Bron: Centrale Raad van Beroep Utrecht

Datum actualiteit: 6-12-2001

Gedaagde heeft ook in hoger beroep om toepassing van art. 8:29, eerste lid, van de Awb verzocht op een brief van de attaché voor sociale zaken te Ankara en een in opdracht van de Nederlandse Ambassade verricht onderzoek. De rechtbank heeft deze verzoeken in eerste aanleg gehonoreerd. Gedaagde heeft zich ter rechtvaardiging van zijn verzoek beroepen op het belang van bescherming van de bij het onderzoek betrokken personen en op het belang van de gebruikte onderzoeksmethode. Wat betreft bovenvermelde brief heeft de Raad niet de overtuiging gekregen dat de door gedaagde vermelde belangen in het onderhavige geval opgeld doen. Voor de door gedaagde gewenste anonimisering ziet de Raad onvoldoende grond in de niet nader geconcretiseerde en aan beweerdelijke ervaringen in andere landen ontleende vrees voor bedreiging van betrokkenen. Wat betreft het rapport van de Nederlandse Ambassade heeft de Raad evenmin de overtuiging verkregen dat de door gedaagde vermelde belangen zwaarder wegen dan het belang van appellant. De Raad acht beperking van de kennisneming van voormelde stukken in hoger beroep niet gerechtvaardigd.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD5972
(Zie het originele bericht)