Draka bouwt nieuwe telecommunicatiekabelfabriek in Sjanghai

Draka Holding N.V.

* Draka bouwt nieuwe telecommunicatiekabelfabriek in Sjanghai
Draka bouwt nieuwe telecommunicatiekabelfabriek in Sjanghai

Amsterdam, 7 december 2001 - Draka Holding N.V. maakt bekend met haar Chinese partners China Telecom en CCIG in YOF/C (Draka-belang 37,5%) een contract te hebben gesloten voor de bouw van een nieuwe telecommunicatie-glasvezelkabelfabriek in Sjanghai. De investering zal circa USD 30 miljoen bedragen. YOF/C neemt voor 75% deel en Draka direct voor 25%. In de nieuwe fabriek zal naast de standaard telecommunicatie-glasvezelkabel ook glasvezelkabel voor LAN-toepassingen en het zogenaamde JETnet® -systeem gefabriceerd worden. Met de bouw van deze tweede glasvezelkabelfabriek in China, die in de loop van 2002 operationeel zal worden, wordt door Draka ingespeeld op de groeiende vraag in de Chinese markt.

Marktontwikkelingen
Voor wat betreft de huidige gang van zaken wordt opgemerkt dat, in tegenstelling tot de ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatiekabel in China, de vraag naar glasvezel en glasvezelkabel voor de telecommunicatiemarkt in Europa in het vierde kwartaal, in navolging van Noord-Amerika verder is afgenomen. In een aantal van onze andere markten zoals bijvoorbeeld de olie-, gas- en transportsector blijft de vraag naar Draka-producten onverminderd goed.

De huidige marktomstandigheden binnen de glasvezelkabelsector in Europa en de verwachting dat deze in het eerste kwartaal 2002 nog niet zal aantrekken, hebben ertoe geleid dat in een aantal van onze bedrijven kostenbesparende maatregelen zijn doorgevoerd. Dit is onder meer bereikt door een reductie van het personeelsbestand met 350 personen, inclusief tijdelijke arbeidskrachten (8.500 fte's ultimo juni 2001).

Ondanks de verslechterende situatie op de markt voor telecommunicatiekabel voorziet de Raad van Bestuur dat de eerder afgegeven prognose voor 2001 gehaald zal worden.