Bijzonder ziekentransport voor reddingshelikopter

Ministerie van Defensie

Bijzonder ziekentransport voor reddingshelikopter

10-12-2001

Een AB-412 reddingshelikopter van het Search-and-Rescue squadron van de vliegbasis Leeuwarden heeft zondagavond (9 december) een bijzondere vlucht uitgevoerd. Het toestel bracht een zwaar ziek 6-jarig jongetje met spoed van Haarlem naar Nijmegen. De vlucht werd vanaf de grond begeleid door het Air Operations Control Station van de luchtmacht in Nieuw Millingen, wat er voor zorgde dat het bijzondere transport vrij baan kreeg.

Het verzoek om de bijzondere vlucht uit te voeren, bereikte de vliegbasis Leeuwarden via de Alarm Centrale Friesland. In verband met de toestand van de jonge patiënt werd het transport van Haarlem naar Nijmegen begeleid door een internist uit Haarlem en een arts en verpleegkundige van de vliegbasis Leeuwarden.