Zes-maanden-jurisprudentie vervalt vanwege terugvordering

Datum nieuwsfeit: 10-12-2001

Centrale Raad van Beroep Utrecht

Vanwege verplichting tot terugvordering vervalt de zogeheten zes-maanden-jurisprudentie m.i.v. 1 augustus 1996.
Bron: Centrale Raad van Beroep Utrecht

Datum actualiteit: 10-12-2001

De zes-maanden-jurisprudentie heeft zich ontwikkeld in het kader van de rechterlijke toetsing van de wijze waarop bestuursorganen tot 1 augustus 1996 van de discretionaire bevoegdheid tot terugvordering gebruik maakten. Per 1 augustus 1996 is het wettelijk stelsel gewijzigd en zijn bestuursorganen verplicht tot terugvordering. Nu voor terugvorderingen waarop het vanaf 1 augustus 1996 geldende stelsel van toepassing is, het aan bedoelde jurisprudentie ten grondslag liggende systeem is komen te vervallen, is voor die terugvordering tevens de grondslag voor de toepasselijkheid van die jurisprudentie komen te vervallen.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD5986
(Zie het originele bericht)