EVO-themamiddag 'Afvalstoffen 2002'

Datum nieuwsfeit: 13-12-2001
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

EVO-themamiddag 'Afvalstoffen 2002'

NIEUW BELEID, NIEUWE REGELS, NIEUWE MOGELIJKHEDEN?

Vanaf 2002 gaat er veel veranderen in afvalstoffenbeleid en regelgeving. Voor ondernemers die afvalstoffen vervoeren en/of verwerken of zich willen ontdoen van afvalstoffen is het belangrijk om tijdig op deze veranderingen te kunnen inspelen. EVO organiseert daarom donderdag 13 december de themamiddag 'Afvalstoffen 2002: nieuw beleid, nieuwe regels, nieuwe mogelijkheden?' in Tulip Inn te Amersfoort. Tijdens deze middag wordt u geïnformeerd over de veranderingen die van invloed zijn op uw bedrijfsvoering.

Europese normen en regels
Zo wordt op 1 januari de EURAL van kracht. Deze Europese Afvalstoffenlijst bepaalt of uw afvalstof wel of niet gevaarlijk is. Ook worden andere coderingen van kracht en moeten registratiesystemen worden aangepast. In sommige gevallen moet zelfs de vergunning worden aangepast.
Deze en andere Europese ontwikkelingen en jurisprudentie hebben ook invloed op het grensoverschrijdend vervoer van afvalstoffen.

Nationale sturing
Ook krijgt u straks te maken met de gevolgen van het in te voeren Landelijk Afvalbeheerplan. Hiermee komt de sturing van het afvalbeheer op nationaal niveau steeds dichterbij. De nieuwe AmvB 'melden en registreren afvalstoffen' versterkt deze sturing nog eens en moet de nu geldende provinciale verplichtingen vervangen.

Nieuwe ontwikkelingen
In de discussie 'afvalstof-grondstof' zijn nieuwe ontwikkelingen. Zo is er onder andere de discussie over de mogelijkheid van de 'niet-van-toepassingsverklaring'. Ook hier wordt tijdens de themamiddag meer over verteld.

Aanmelden of meer informatie
Voor aanmeldingen of meer informatie over de themamiddag 'Afvalstoffen 2002: nieuw beleid, nieuwe regels, nieuwe mogelijkheden?' kunt u contact opnemen met EVO, Astrid van Westenbrugge, telefoon: (079) 346 7346.

18 oktober 2001
PB 2001.12