Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Oderzoek incident met Evergreen International Airlines 1998

Datum nieuwsfeit: 13-12-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Raad voor de Transportveiligheid
Zoek soortgelijke berichten
Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Ernstig incident met de Evergreen International Airlines 1998

PERSBERICHT 13 december 2001

Raad voor de Transportveiligheid onderzocht incident met Evergreen freighter.
Meer aandacht voor Crew Resource Management

Luchtvaartmaatschappij Evergreen International Airlines moet bezien of de introductie- en herhalingscursussen voor cockpitpersoneel voldoende gericht zijn op het aanleren van coördinatie en samenwerking tussen de bemanningsleden. Dat is één van de aanbevelingen van de Raad voor de Transportveiligheid, voorgezeten door mr. Pieter van Vollenhoven, na een onderzoek naar de toedracht van een ernstig incident op de luchthaven Schiphol, op 20 juli 1998. Een Boeing 747 vrachtvliegtuig van Evergreen maakte toen een landing met een te hoog landingsgewicht, nadat kort na de start problemen waren ontstaan.

Uit het onderzoek van de Raad komt naar voren dat de problemen met het vliegtuig niet hadden hoeven leiden tot deze moeilijke landing, waarbij 10 van de 16 banden van het toestel bezweken, als de coördinatie en samenwerking in de cockpit beter waren geweest. De bemanning had na de start te snel de flaps ingetrokken, zodat het vliegtuig begon te trillen, als teken van gevaar voor een naderende .overtrek.. Door de correctie die de gezagvoerder vervolgens toepaste maakte het toestel bewegingen waaruit de bemanning de verkeerde conclusie trok dat er iets mis was met de belading (dat was niet het geval, men had bijvoorbeeld .gewoon. kunnen doorvliegen naar New York) en besloot terug te keren naar Schiphol. Daar werd geland met te hoge snelheid en te zware belading (er was te weinig brandstof geloosd boven zee), terwijl slechts twee van de vier motoren beschikbaar waren voor aërodynamisch remmen.

.Crew Resource Management. (CRM), een methode om te zorgen dat alle leden van de bemanning optimaal met elkaar coördineren en communiceren, zodat ze alle beschikbare kennis op het juiste moment kunnen inbrengen, had de misverstanden die aan dit ernstige incident ten grondslag lagen, kunnen voorkomen.

Naast de toepassing van CRM beveelt de Raad voor de Transportveiligheid onder meer aan dat Evergreen de procedures inzake het coördineren van handelingen bij het bedienen van de flaps . waar de aanleiding lag voor dit incident - toetst op bruikbaarheid en toepassing.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie