Philips wentelt problemen af op personeel ETG volgens FNV

Datum nieuwsfeit: 13-12-2001

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: Philips wentelt problemen af op personeel ETG

Philips heeft vanmorgen aan de vakbonden medegedeeld dat er bij de Enabling Technology Group (voormalige Philips machine fabrieken) bij het onderdeel High Tech Equipment, met vestigingen in Eindhoven en Almelo 453 banen gaan verdwijnen. Philips sluit daarbij gedwongen ontslagen niet uit.

FNV Bondgenoten vindt dit onacceptabel. Met de aangekondigde reorganisatie staat volgens FNV Bondgenoten het voortbestaan van de gehele HTE activiteit (zo'n 2300 man) op het spel. Onderzoek zal duidelijk moeten aantonen dat deze reorganisatie onafwendbaar is. Verder moet aangetoond worden dat de contuïteit van het bedrijf niet in het geding is.

FNV Bondgenoten houdt Philips aan zijn veelvuldig uitgesproken toezegging van 'lifetime employement' aan het adres van de medewerkers van ETG.

Ondanks de waargenomen afname van vraag door klanten van ETG, zal FNV Bondgenoten niet toestaan dat Philips ETG normale bedrijfsrisico's afwentelt op het personeel. Zeker de groep vaklieden zoals die binnen ETG werkzaam zijn, zijn niet snel te vervangen. Opleidingstijden voor dit soort personeeel betekent dat eenmaal verloren kennis niet meer tijdig kan worden opgebouwd in geval van aantrekkende vraag.

Meer informatie:
Ger Klinkenberg, bestuurder, 06-22528668