Vlaamse expansiesteun aan bedrijven

Bron: Vlaamse overheid
Vlaamse overheid

--25231730.1008348005715.JavaMail.belga.s001464
Bij het aantreden van deze Vlaamse regering kreeg zij een mooie erfenis van het verleden mee. De vorige regering had immers nagelaten om een aantal steunmaatregelen in het kader van de wet van 1970 aan te melden aan de Euro- pese Commissie (EC). Dit had tot gevolg dat de steun die de vorige regering aan een aantal Vlaamse ondernemingen had toegezegd, tot op de dag van vandaag niet kon worden uitbetaald o.w.v. de opschorting door de EC eind 1999. Met de goedkeuring van de MGB 3.2-richtlijnen komt er eindelijk soelaas voor een aantal van deze ondernemingen.

Deze expansierichtlijnen zijn een aangepaste versie van de MGB 3, waarin wordt rekening gehouden met de visie van de EC en waarvoor de Raad van State haar fiat gaf.

In concreto betekent dit:

- dat steun voor tools-at-vendor en steun omwille van exporttoename sowieso geschrapt zijn;

- dat ondernemingen hun investeringsdossier moeten indie- nen v=F3=F3r de start van de investering (non-retroactivi- teit, of nog bewijs van het aansporend karakter van de steun);

- dat alle beslissingen na 01/01/2000 onder de nieuwe steunkaart vallen; de beslissingsdatum bepaalt immers de van toepassing zijnde steunkaart.

Alzo werden de hangende dossiers, ingediend voor
01/01/2000, ingedeeld in 4 categorie=EBn:
1. dossiers waar er geen probleem is buiten het feit dat met het opschorten van de MGB 3-maatregel ook de wette- lijke basis verviel om steun toe te kennen;
2. letters of intent: dossiers die een brief kregen van de vorige minister;

3. dossiers die enkel verliezen omwille van retroactivi- teit (m.a.w. de onderneming heeft het geluk dat de oude steunkaart samenvalt met de nieuwe steunkaart);
4. dossiers die steun verliezen t.g.v. een gewijzigde steunkaart.

De dossiers die vandaag werden goedgekeurd zijn die dos- siers die v=F3=F3r 01/01/2000 waren ingediend en waar er geen enkel steunverlies is omwille van het feit dat de inves- tering pas is gestart na indiening van het dossier en de steunkaartproblematiek niet meespeelt.

Voor de andere drie categorie=EBn werkt Vlaams Minister GABRIELS aan een voorstel tot strategie.

Voor de dossiers die een Letter of Intent van de vorige Minister ontvingen verwacht Vlaams Minister Gabriels eerstdaags ook een doorbraak.

Volgende bedrijven krijgen van de Vlaamse regering alle- maal steun in het kader van de economische expansiewetge- ving: NV Alpro (Wevelgem), NV Belpas Industries (Genk), NV Bosal Benelux (Westerlo), DSM Specialty Compounds NV (Genk), NV Europickling (Evergem), NV Henco Industries (Herentals), Manuservices (Genk), NV Nitto Europe (Genk), NV Plastic Omnium Automotive en NV Inergy Automotive Sys- tems Belgium (Herentals) en de NV Vamix (Gent).

info : Mark VANLEEUW, woordvoerder van
minister Gabriels