Omzendbrief Vlaamse intergemeentelijke samenwerking

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 14 DECEMBER

Omzendbrief intergemeentelijke samenwerking

De Vlaamse regering nam akte van de omzendbrief van Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden Paul VAN GREMBERGEN, inzake de toepassing van het decreet Intergemeentelijke samenwerking, dat op 31 oktober jl. in het Staatsblad werd gepubliceerd. De omzendbrief wordt in de loop van de volgende week wordt verstuurd.

Het decreet is, samen met het hernieuwde gemeentefonds, het kerntakendebat, het beter bestuurlijk beleid en straks de nieuwe gemeente- en provinciedecreten, een belangrijk instrument om te komen tot een optimale organisatie van het Vlaamse bestuurlijke landschap.

In de begeleidende omzendbrief wordt aan de gemeenten meegedeeld welke uitgangspunten aan het decreet ten grondslag liggen en op welke wijze de verschillende decreetsartikelen moeten worden begrepen.

Het decreet zal een aanzet zijn tot een nog intensere samenwerking tussen de Vlaamse gemeenten. De uitgangspunten zijn helder: een verscheidenheid aan samenwerkingsvormen aanbieden, de principiële keuze voor het zuivere stelsel, en een democratisering van de intercommunale besluitvorming tot stand brengen door een versterking van de rol van de gemeenteraden. Ten slotte is er ook een trendbreuk op het vlak van bestuurlijke cultuur door de invoering van strenge cumulatiebeperkingen en onverenigbaarheden.

In alle Vlaamse intercommunales moeten de komende maanden de statuten worden aangepast aan de nieuwe regeling. Minister Paul Van Grembergen heeft aan de administratie Binnenlandse Aangelegenheden de opdracht gegeven de aanpassing aan het nieuwe stelsel op het terrein actief mee te begeleiden. De omzendbrief zal hierbij een nuttige handleiding zijn.

persinfo : Koen Jongbloet, woordvoerder van minister Van Grembergen - tel.02 553 23 11 e-mail: (persdienst.vangrembergen@vlaanderen.be)