Overdracht Pieter Florisz aan Griekse marine

Overdracht Pieter Florisz aan Griekse marine

13-12-2001

Persbericht van het Ministerie van Defensie DV/PB117

Het standaardfregat Pieter Florisz wordt op vrijdag 14 december a.s. middels het ondertekenen van het bijbehorende protocol ceremonieel overdragen aan haar nieuwe eigenaar, de Griekse marine. Deze gebeurtenis vindt plaats op het marinehaventerrein in Den Helder, in aanwezigheid van de staatssecretaris van Defensie, de heer H.A.L. Van Hoof, en zijn Griekse ambtsgenoot. De Marinierskapel der Koninklijke Marine zal de ceremoniële overdracht muzikaal omlijsten.

De Pieter Florisz werd in 1983 door de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen aan de marine overgedragen. Onder een vijftiental commandanten bevoer het jarenlang de wereldzeeën. Zo was de toenmalige Hr.Ms. Pieter Florisz in 1990 aanwezig in de Golfregio, werd zij ingezet in de Adriatische zee ten tijde van de oorlog in Joegoslavië en heeft zij diverse malen dienst gedaan als stationsschip in het Caribisch gebied. Het schip werd op 24 januari van dit jaar uit dienst gesteld bij de Koninklijke Marine.

Vanaf 14 december zal de voormalige Pieter Florisz dus onder Griekse vlag varen. Het zal dan de naam H.S. Bouboulina dragen. De Griekse Marine heeft met de ex-Pieter Florisz haar zevende standaardfregat van Nederland gekocht. In de jaren ´80 lieten de Grieken twee S-fregatten bouwen door de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen. Verder namen zij de voormalige Banckert, Callenburgh, Van Kinsbergen en Kortenaer over van de Koninklijke Marine. Bij alle transacties was de dienst Domeinen betrokken als onderhandelaar namens de Staat.