Politiebericht Groningen

Vrijdag 14 december 2001

Dagelijkse berichten

Nieuweschans: woningbrand
Door nog onbekende oorzaak ontstond donderdagavond brand in een leegstaand deel van een dubbele woning aan de Kruisstraat in Nieuweschans. Een buurtbewoner ontdekte de brand en waarschuwde de bewoner van het andere deel van het huis. Die kon tijdig zijn woning verlaten. De brandweer bluste de brand en kon voorkomen dat de brand oversloeg naar het bewoonde deel. Dat deel liep wel veel rookschade op zodat de bewoner er niet kon blijven. Hij is elders ondergebracht. De technische recherche van de politie stelt een onderzoek in naar de brandoorzaak.

Winschoten: voetganger gewond
Een 53-jarige man uit Winschoten is donderdagavond gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Oudewerfslaan in zijn woonplaats. De man stak te voet de rijbaan over en werd aangereden door een auto, bestuurd door een 39-jarige man, eveneens uit Winschoten. Die reed vanaf de Bovenburen de Oudewerfslaan op en zag de voetganger over het hoofd. Het slachtoffer kwam te vallen en liep beenletsel op. Hij is voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

Veendam: autokraker aangehouden
Aan de Lloydsweg in Veendam heeft de politie donderdagnacht een 22-jarige man uit Litouwen aangehouden. De man wordt verdacht van inbraken in autos aan het Beneden Oosterdiep in Veendam. Daarover kreeg de politie een melding van omwonenden. De autokrakers werden in eerste instantie niet aangetroffen. Wel trof de politie een niet afgesloten auto aan met een Litouws kenteken. In de omgeving vonden agenten een reistas met daarin drie autoradios. Bij een onderzoek in de omgeving werden aan de Lloydsweg drie mannen aangetroffen die er bij het zien van een politieauto hardlopend vandoor gingen. Eén van hen kon worden gepakt toen hij bij een garagebedrijf over een schutting probeerde te klimmen. Na een korte worsteling met politiemensen werd de verdachte overmeesterd. Daarbij werd gebruik gemaakt van pepperspray. De man is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. De auto met het Litouwse kenteken is door de politie in beslag genomen en wordt nader onderzocht.

Veendam: bromfietser gewond
Bij een verkeersongeval op de Sorghvlietlaan in Veendam is donderdagmiddag een 26-jarige bromfietser uit Hoogezand gewond geraakt. De man wilde vanaf het Jan Salwaplein de Sorghvlietlaan oversteken. Zijn remmen weigerden echter en de man botste tegen een passerende auto, bestuurd door een 44-jarige vrouw uit Veendam, aan. De bromfietser kwam te vallen en is voor behandeling van mogelijk rugletsel naar een ziekenhuis gebracht. Zijn brommer wordt onderzocht.

Houwerzijl: auto-inbraken
In de nacht van dinsdag op woensdag werd in een achttal aan de Hoofdstraat, de Dijksweg en de Zwarteweg in Houwerzijl geparkeerde autos ingebroken. Van de wagens werd een portier geforceerd waarna autoaudioapparatuur werd gestolen. In één geval werd er niets weggenomen. De politie onderzoekt de inbraken.

Delfzijl: jonge vandalen aangehouden
Aan de Kustweg in Delfzijl heeft de politie donderdagavond vijf jongens in de leeftijd van 13 tot 15 jaar, allen uit Delfzijl, aangehouden. Zes knapen vernielden brievenbussen waarna omwonenden de politie belden. Bij de komst van de politie kozen ze hazenpad. Vijf van hen konden worden gepakt. Ze zijn naar het bureau gebracht waar ze de vernielingen bekenden Na verhoor zijn ze allemaal aan hun ouders overgedragen.

Lutjegast: inbraak zonder buit
In het kantoor van een bouwbedrijf aan De Wierden in Lutjegast is woensdagnacht ingebroken. De daders kwam het bedrijf binnen door een raam te forceren. Binnen hebben ze geprobeerd een kluis op te breken. Dat is echter niet gelukt. De inbrekers maakten niets buit. De politie onderzoekt de inbraak.

Loppersum: inbraak VVV
In het kantoor van het VVV aan de Hogestraat in Loppersum is woensdagnacht ingebroken. De daders zijn vermoedelijk binnengekomen door een niet afgesloten deur waarna binnen een tussendeur werd geforceerd. Uit het kantoor werden naast cashgeld VVV-bonnen, strippenkaarten en telefoonkaarten gestolen. De totale schade bedraagt ruim tienduizend gulden.

Groningen: brand in flatwoning
In een flatwoning aan de Betje Wolffstraat ontstond donderdagnacht brand door een vergeten frituurpan op het fornuis. De bewoners hadden vergeten de pan van het vuur te halen en de keuken vloog in brand. Door de rookontwikkeling moesten drie bewoners met ademhalingsmoeilijkheden voor controle naar het ziekenhuis. De brandweer bluste het vuur. Bewoners uit de andere flatwoningen werden gewaarschuwd.

Groningen: vrouw loopt met videorecorder over straat In de Ossehoenderstraat werd donderdagnacht na een melding van getuigen een 23-jarige vrouw uit Groningen aangetroffen die een videorecorder in haar bezit had. Omdat de vrouw geen redelijke verklaring over de herkomst van het apparaat had, is zij aangehouden en ingesloten voor nader onderzoek.

Groningen: man (35) aangehouden voor steekpartij Op basis van het opgeven signalement hield de politie donderdagnacht een 35-jarige man aan in de Oude Kijk in t Jatstraat voor een steekpartij in de Vishoek. Een 30-jarige getuige meldde aan de politie dat zijn vriend (leeftijd nog onbekend) voor de deur van een café in de Vishoek in gevecht was geraakt met de verdacht. Het slachtoffer liep steekwonden aan armen en een been op. Hij werd voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht. Er wordt onderzoek verricht naar de toedracht en aanleiding van het incident.

Groningen: twee mannen aangehouden voor vechtpartij Twee mannen, 26 en 27 jaar, werden donderdagnacht aangehouden na een vechtpartij met beveiligingspersoneel van een horecagelegenheid in de Gelkingestraat. In de gelegenheid vond een besloten feest plaats en de mannen werd om die reden de toegang geweigerd. Zij begonnen te vechten met het beveiligingspersoneel en werden op straat aangehouden. Na verhoor zijn beide mannen op vrije voeten gesteld.

Groningen: man aangehouden voor onzedelijk gedrag Een 32-jarige man uit Groningen werd donderdagavond op de Grote Markt aangehouden voor onzedelijk gedrag. In een café aan de Grote Markt betaste hij een 19 en 22-jarige vrouw. Hij werd aangehouden en ingesloten voor nader verhoor en onderzoek.

Groningen: aanhouding voor belediging
In de Guldenstraat werd donderdagavond een 45-jarige man uit Groningen aangehouden voor belediging van agenten. De agenten controleerden de man omdat hij met een bierblikje op straat stond. Hij schold vervolgens de dienders uit en werd aangehouden. Op het bureau bleek en nog een straf van zeven dagen tegen hem open te staan. Hij werd ingesloten.

Groningen: Poolse chauffeurs aan de kant gezet
Bij een controle op de Weg der Verenigde Naties werd donderdagmiddag een vrachtwagen uit Katowice gecontroleerd. De twee Poolse chauffeurs bleken er een dienst van ruim 27 uur op te hebben zitten terwijl het maximum met twee chauffeurs 22 uur is. Zij moesten verplicht 8 uur rust nemen en kregen beide een boete van 500 gulden.

Groningen: vrouw gestoken met scherp voorwerp; politie zoekt getuigen Een 30-jarige vrouw uit Groningen deed aangifte van mishandeling op de Claremaheerd. De vrouw liep dinsdagochtend rond 11.00 uur op de Claremaheerd toen zij door een nog onbekende man in het voorbijgaan met een scherp voorwerp werd gestoken. Haar kleding scheurde en de vrouw liep licht lestel op. De politie is op zoek naar getuigen van het incident. Het signalement van de man luidt: blanke man, 1.90 m., slankpostuur, zeer licht blond stiekelhaar en geen gezichtsbeharing. Hij was gekleed in een blauwe spijkerbroek en een zwart bomberjack. Mensen die informatie hebben kunnen zich via 0900 8844 (30 c/m) in verbinding stellen met de basiseenheid Oost.

Haren: airbags gestolen
Een garagebedrijf aan de Meerweg in Haren meldde donderdagochtend dat er bij het bedrijf was ingebroken en dat er uit acht autos de bestuurdersairbag was weggenomen. De daders zijn het terrein via de achterzijde binnengekomen en forceerden de portieren van de autos. De politie stelt een ander onderzoek in.

Inlichtingen: Afdeling Communicatie, 0900 - 8844 ( 30 ct/min ).