Luchtmachthelikopter brengt ziek meisje naar ziekenhuis

Datum nieuwsfeit: 14-12-2001
Bron: Ministerie van Defensie

Ministerie van Defensie

AB-412 heli van de luchtmacht

Luchtmachthelikopter brengt ziek meisje naar Duits ziekenhuis

14-12-2001

Een reddingshelikopter van de Search-And-Rescue-eenheid van de Koninklijke Luchtmacht heeft vanmiddag (14 december) een spoedeisend transport uitgevoerd. Het betrof het vervoer van een twee weken oud meisje met ernstige hartproblemen. Dit meisje werd van het ziekenhuis van Oss naar het Universiteitsziekenhuis in Keulen (Duitsland) gebracht. Tijdens de vlucht werd het meisje begeleid door een dokter en intensive care verpleegkundige.

De helikopter was afkomstig van de Search-And-Rescue-squadron van de vliegbasis Leeuwarden. Deze eenheid beschikt over drie toestellen van het type AB-412SP en verzorgt - naast incidentele medische spoedtransporten in het land, ook patiëntenvluchten van de Waddeneilanden naar ziekenhuizen op het vasteland. Daarnaast staat op Vlieland op die momenten dat het schietterrein op dit eiland in gebruik is, een toestel paraat voor het opsporen en redden van vliegers die bij de oefeningen in problemen zijn gekomen. (archieffoto: Koninklijke Luchtmacht)