Aanrijding met paard in Oldeberkoop

Datum nieuwsfeit: 14-12-2001
Bron: Politie Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 14-12-2001
Politieberichten van 13/12 (13.00 uur) t/m 14/12 (07.00 uur)

Drachten: inbraak auto
Van woensdag op donderdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond aan de Hanebalken. Hoe men in de auto is gekomen, is niet duidelijk. Er waren geen braaksporen. Uit de auto werden een gsm en een tasje met betalingsafschriften weggenomen. De eigenaresse, een 32-jarige inwoonster van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: bedrijfsongeval
Donderdag omstreeks 11.30 uur was een 45-jarige inwoner van Ee aan het werk bij een woning aan de Vredeman de Vriesstraat. De man is als timmerman in dienst bij een bouwbedrijf uit Molenend. Hij was op dat moment werkzaam op de 1e etage en bij het achteruitlopen viel hij door een hekje en kwam een etage lager op de tegels terecht. Het slachtoffer liep een gebroken rib en knie op, alsmede een hoofdwond. Hij werd per ambulance overgebracht naar het MCL-Zuid. De arbeidsinspectie is gewaarschuwd en deze stelt een onderzoek in.

Drachten: verkeerscontrole
Donderdag tussen 09.00 en 14.00 uur werd op de Noorderdwarsvaart en de Lauwers en verder op de Commisjewei onder Opeinde een verkeerscontrole gehouden. Gedurende deze controle werden in totaal 350 voertuigen gecontroleerd. 68 bestuurders kregen een bekeuring ter zake het niet dragen van de autogordel. Eén bestuurder was niet in het bezit van een rijbewijs en verder was een auto niet APK gekeurd. Ook viel er nog een bekeuring voor het rijden door rood licht.

Harkema: inbraak auto
Donderdag tussen 01.00 uur en 06.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Koetsekralen. Het rechter portier werd opengebroken. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen, alsmede een cd-wisselaar met 6 cd`s. De eigenaar, een 23-jarige inwoner van Harkema, heeft aangifte gedaan.

Bolsward: diefstal broeken
Donderdag omstreeks 15.45 uur werden bij een kledingzaak aan de Appelmarkt 5 broeken weggenomen. De broeken hingen in een rek dat voor de winkel stond. Door getuigen was gezien dat een inzittende van een personenauto de broeken uit het rek wegnam en dat de man daarna weer instapte en vervolgens reed de auto met hoge snelheid weg. De waarde van de weggenomen broeken is niet bekend. Een medewerkster van de winkel, een 22-jarige inwoonster van Bolsward, heeft aangifte gedaan.

Oldeberkoop: aanrijding met paard
Donderdag omstreeks 20.00 uur vond op de Bovenweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een paard. Het loslopende paard stak plotseling de rijbaan over en werd aangereden door een personenauto, die bestuurd werd door een 61-jarige inwoner van Haaksbergen. Het paard, eigendom van een 35-jarige inwoner van Oldeberkoop, overleefde de aanrijding niet. De auto liep zodanige schade op dat deze moest worden weggesleept. De bestuurder bleef ongedeerd.

Garyp: vrachtwagen in berm
Donderdag omstreeks 10.00 uur kwam een vrachtwagen in de berm van de Gravinneloane terecht. De bestuurder, verdere gegeven niet bekend, was bij het achteruit rijden iets teveel in de berm gekomen. De vrachtwagen, geladen met 24 ton vloeibare stikstof, zakte weg in de zachte berm. Door het bedrijf (uit Schiedam) werd een andere tankwagen gestuurd, waarna de lading werd overgepompt. Door een kraanbedrijf werd de vrachtwagen vervolgens weer op de weg gezet. Tijdens de takelwerkzaamheden werd de weg voor het verkeer afgezet en werd het verkeer omgeleid.

Twijzelerheide: inbraak woning
Woensdag tussen 10.00 en 22.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Koelstrawei. De toegangsdeur werd geforceerd. Uit de woning werden weggenomen een computer, een televisie, een stereotoren, cd`s, een combimagnetron en huishoudelijke apparatuur. Een 52-jarige inwoonster van Twijzelerheide deed namens de eigenaar, een 25-jarige man uit Twijzelerheide, aangifte.

Sneek: vernieling
Vrijdag omstreeks 00.05 uur werd in een woning aan de Albardastraat een 39-jarige inwoner van Bolsward aangehouden. De verdachte had in de woning ruzie gekregen met zijn ex-vriendin, een 43-jarige inwoonster van Sneek. Waarover ruzie ontstond, werd niet duidelijk. De verdachte had in de woning een deur vernield. Volgens de vrouw zou zij ook verschillende malen door de man zijn geslagen, doch de verdachte ontkende de vrouw geslagen te hebben. De verdachte werd overgebracht naar het bureau Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt en na verhoor is hij weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: diefstal autoradio
Vrijdag omstreeks 01.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Magretha de Heerstraat. Door een getuige, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, werd gezien dat een man bezig was met het demonteren van een autoradio. Het bleek dat de rechter portierruit van een personenauto was ingeslagen en dat de autoradio was verdwenen. Op de Emmakade werd even later een man aangehouden, die aan het opgegeven signalement voldeed. Deze man, een 50-jarige inwoner van Leeuwarden, werd overgebracht naar het bureau. Hier bleek dat er onvoldoende bewijs tegen de man was, waarop hij weer in vrijheid werd gesteld. De eigenaar van de auto moet nog worden gehoord.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.25 uur werd op de Kleine Kerkstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 24-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 555 ug/l. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt en tevens kreeg hij een rijverbod voor 6 uren. Aan het bureau bleek bovendien dat hij ook niet in het bezit was van een geldig rijbewijs. Ook hiervoor kreeg hij een bekeuring. Daar de verdachte militair was, werd hij overgedragen een de Koninklijke Marechaussee.

Sneek: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.55 uur werd op de Stadsrondweg Zuid een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 38-jarige inwoner van Joure, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 455 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 4 uren.

Oosterwolde: inbraak winkel
Vrijdag omstreeks 02.10 uur werd ingebroken in een sigarenmagazijn aan de Stationsstraat. Door getuige, een 30-jarige inwoner van Oosterwolde, werd gezien dat twee onbekende mannen zich verdacht ophielden bij de winkel. Hierop had hij de politie gebeld. Een andere getuige, een 44-jarige inwoner van Oosterwolde, liep in de Passage toen hij glasgerinkel hoorde. Hij liep daarop naar voren en zag een man met twee plastic zakken komen aanlopen. Hij liet daarop de verdachte struikelen, die daarop de buit liet vallen. De verdachte wilde daarop de getuige aanvallen, die daarop begon te schreeuwen "Politie", waarop de verdachte er met achterlating van de buit vandoor ging. De achtergebleven sigaretten zijn weer naar de winkel gebracht. Van de verdachten is een summier signalement bekend. Het bleek dat men een ruit van de winkel had vernield. Uit de winkel werden sigaretten weggenomen. De eigenaar van het sigarenmagazijn, een 68-jarige inwoner van Oosterwolde, heeft aangifte gedaan.

Bureau Communicatie: 058 - 880 9272