Driekwart Nederlanders vindt Kerstmis commercieel feest

Datum nieuwsfeit: 14-12-2001

NFO TRENDBOX BV

Kerstmis: Stille Nacht, Commerciële Nacht

Bijna driekwart van alle Nederlanders vindt dat Kerstmis de laatste jaren een commercieel feest is geworden. Ten opzichte van vorig jaar is dit percentage nagenoeg gelijk gebleven. Alle Nederlanders zijn daarbij unaniem in hun mening, ongeacht leeftijd, sexe, inkomen, woonplaats en dergelijke. Dit blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoekbureau NFO Trendbox zowel dit jaar als in 2000 heeft uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 500 personen in de leeftijd van 16 jaar of ouder.

Ruim een kwart van alle Nederlanders vindt Kerstmis niet meer zo leuk als vroeger. Evenals vorig jaar, vinden met name de 50-plussers dat de sfeer van het hedendaagse Kerstfeest het niet haalt bij wat zij van vroeger gewend zijn. Hoewel zij er anno 2001 enigszins genuanceerder over denken: in 2000 was 39% van de 50-plussers het eens met de stelling 'Kerstmis is niet meer zo leuk als vroeger'; dit jaar is dat gedaald tot 34%. 'Vroeger vierden we het kerstfeest uitbundiger' zegt circa 20% van de Nederlanders. Onder hen bevinden zich voornamelijk senioren, mensen met een beneden modaal inkomen, inwoners van de Randstad en eenpersoonshuishoudens.

Momenteel vinden twee op de tien Nederlanders het aantal feestdagen in december te veel; een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Met name jongeren en senioren zouden het aantal feestdagen in december willen verminderen. Toch vindt, evenals vorig jaar, een overgrote meerderheid (88%) niet dat Tweede Kerstdag zou moeten worden afgeschaft (ook al bestaat deze dag in veel andere landen niet). Hetzelfde geldt voor het eventueel overslaan van het Kerstfeest: 85% is het niet eens met de uitspraak 'Kerstmis hoeft wat mij betreft niet ieder jaar te worden gevierd, zolang de twee vrije dagen maar blijven' (ten opzichte van 80% vorig jaar). Toch is één op de tien Nederlanders wel te porren voor dit idee. Met name voor mensen in de leeftijd van 25 t/m 34 jaar zou Kerstmis niet een jaarlijks terugkerend ritueel hoeven te zijn. Uiteindelijk zou 8% van de Nederlanders de maand december het liefst willen overslaan (met name senioren en eenpersoons huishoudens). Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar met 4%.

Eenvijfde van alle Nederlanders zal het aankomende Kerstfeest anders beleven door de gebeurtenissen van 11 september in de Verenigde Staten. Hoe ouder men is, des te meer is men deze mening toegedaan. Ook vrouwen en eenpersoonshuishoudens onderschrijven meer dan gemiddeld dit gevoel.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

NFO Trendbox
Lex de Witt
onderzoeks directeur

telefoon 020 - 669 44 14
e-mail: (lex.dewitt@nfoeurope.com)

Of een bezoek brengen aan onze website www.trendbox.nl

14 dec 01 10:10