Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Leuvense stationsoverkapping verrijst zonder reizigershinder

Datum nieuwsfeit: 15-12-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
NMBS

14/12/01

Leuvense stationsoverkapping verrijst zonder reizigershinder

Vanaf 15 december kunnen reizigers terug gebruik maken van perron 1 en 2 in het station Leuven. Na de bouw van betonnen funderingen voor de toekomstige perronoverkapping en na de heraanleg van de spoorbedding is hier terug treinverkeer mogelijk. Daarna starten dezelfde werkzaamheden op perron 4 - 5. De volgende weken wordt op dit perron de luifel afgebroken en wordt de elektrische bovenleiding weggenomen boven de sporen 3 en 4. Daarna volgt de opbraak van de sporen om op perron 4/5 de bouw van vijf betonnen voetstukken voor de toekomstige perronoverkapping mogelijk te maken. Om de hinder voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken zal dag en nacht worden gewerkt.

Het eerste gedeelte van de nieuwe stationsoverkapping boven de sporen
1 tot en met 4 naar een ontwerp van het studiebureau Samyn and Partners zal klaar zijn in het voorjaar 2003. De sporen 5 tot en met 9 steken eind 2005 in een nieuw kleedje. De tijdelijke vereniging van aannemers Van Laere en Anmeco staat in voor de bouw van de funderingen, het oprichten van de staalstructuur en de plaatsing van de dakbedekking van de nieuwe perronoverkapping. De investering voor de totale perronoverkapping zal het comfort van de wachtende reiziger op het perron aanzienlijk verbeteren. Later volgt de heraanleg van de perrons en wordt de visuele en auditieve informatieverstrekking vernieuwd. Voor de rolstoelreizigers geven liften toegang tot de perrons.

Voor volgende zomer verdwijnt de loods die aan de voorzijde onderdak geeft aan de fietsers. Ze verhuizen naar het reeds opgehoogde terrein naast de Tiensevest, vlakbij het Martelarenplein. De verhuizing zal tijdig aan de fietsers worden aangekondigd. In de definitieve situatie zal de service voor de fietsers nog worden uitgebreid met een slimbox die dienst zal doen als extra beveiligde fietsenstalling.

De oude betonnen brug over de sporen wordt vervangen door een nieuwe metalen voetbrug van 7 meter breed. Dit project wordt gefinancierd door de stad Leuven.

© 2001 NMBS

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie