Concept modelcontract naamsvermelding dagbladfreelancers

Nederlandse Vereniging van journalisten

Modelcontract

4. Naamsvermelding

NVJ en NDP hebben een concept modelcontract voor dagbladfreelancers opgesteld. Het vierde deel in een serie over de inhoud van het modelcontract gaat over de naamsvermelding.

De NVJ en NDP voerden tijdens de onderhandelingen over het modelcontract stevig overleg over naamsvermelding. Iedere maker heeft op basis van de Auteurswet recht op naamsvermelding. Niet alleen is het vermelden van de naam een economisch belang voor de auteur, maar het helpt ook bij het opsporen van inbreuken, met name op internet. De wet laat het toe van dat recht af te zien. In kranten wordt lang niet altijd de naam van de auteur vermeld. Uitgevers hebben aangevoerd dat het met name bij korte nieuwsberichten niet gebruikelijk en soms zelfs ondoenlijk is een naam te vermelden. Veel journalisten maken zich daar boos over.
In het modelcontract staat dat partijen zelf de gemaakte afspraken moeten invullen. In de toelichting wordt verwezen naar de bepalingen in de Auteurswet hierover. In de praktijk bepalen aard, gewicht en lengte van een bijdrage en de beschikbare ruimte in de uitgave, of naamsvermelding plaatsvindt. Bij het sluiten van de overeenkomst moet het de journalist duidelijk zijn welk beleid voor de betreffende uitgave wordt gevoerd.