RMG voorziet voor 2001 een licht positief resultaat

Jaarresultaten - 18/12/2001

Roularta Voorziet Voor 2001

Positief Resultaat Niettegenstaande Niet-Geactiveerde Lanceerkosten

RMG voorziet voor 2001 een licht positief resultaat, rekening houdend met een daling van de advertentieinkomsten, hoofdzakelijk in de B to B en job-sfeer, de stijging van de papierprijzen en een reeks nieuwe initiatieven waarvan de lanceerkosten niet worden geactiveerd.

Voor 2002 wordt een daling van de papierprijzen verwacht van 5 tot 10 % en zijn geen nieuwe lanceerkosten gepland.

Gezien de evolutie van de reclamemarkt nog niet duidelijk is, heeft RMG een aantal maatregelen genomen die leiden tot een aanzienlijke kostenreductie in 2002 voor een totaalbedrag van 18 miljoen euro over alle business-units heen. De kostenstructuur van de verschillende afdelingen en de verschillende producten en initiatieven werden kritisch geëvalueerd. Zo werd o.a. de participatie in Metro verkocht en werden de activiteiten van Roularta Events beëindigd.

De momentopname van 30/9 toont een licht negatief resultaat gezien het effect van het derde kwartaal met de voor de media traditioneel zeer kalme en reclame-arme juli- en augustusmaanden.

Het geconsolideerd resultaat van 30/9/2000 is niet ter beschikking gezien de geconsolideerde cijfers 2000 van de drukkerijconcentratie Mercator Printing Group (met Mercator Press, Concentra Grafic en Roularta Printing) die pas in 2000 werd opgericht, niet voorhanden zijn.

Hierdoor publiceert RMG enkel vergelijkende cijfers per 30/9 voor enerzijds de businessgroep gedrukte media en anderzijds de audiovisuele media.

De omzet

De omzet van de divisie Printed Media bleef stabiel op 185 miljoen euro (+ 0 %) en de omzet van de Audiovisuele Media bleef eveneens stabiel op 79 miljoen euro (- 0,3 %).

Na 9 maanden was de omzet van de divisie gratis bladen (o.a. De Streekkrant/De Weekkrant, De Zondag, Steps) bijna onveranderd met 71,26 miljoen euro (- 0,69 %). De advertentie-inkomsten van de kranten (Krant van West-Vlaanderenen en Vacature) daalde met 18,6 % gezien de evolutie van de jobmarkt.

De reclame in de tijdschriften daalde met 3 %.

De omzet van radio en televisie groeide met 2,2 %.

De lezersmarkt (losse verkoop en abonnementen) groeide met 8,33 %.

De optical disc-productie groeide met 53 % maar hier wordt nu 100 % geconsolideerd i.p.v. 50 % gezien de RMG-participatie groeide tot 2/3 van de aandelen van VTV.

Trading en Services met inbegrip van de nieuwe online telefoongids easy.be, van de boekenuitgeverijen Roularta Books, Editop, AR Media en Follow the Guide, enz. groeide met 10 %.

Resultaat van de groep geconsolideerd

De resultaten per 30/9 worden in belangrijke mate beïnvloed door het resultaat van de traditioneel zeer zwakke zomerperiode en door de lanceerkosten van :

(aandeel in consolidatie in 1.000 euro)

. Nieuwe media (100 %) 2.591

. Jornal da Região (Portugal) (40 %) 377

. Metro (gratis dagblad) (1/3) 1.469

. Grande (nieuw maandblad) (50 %) 157

. Lenz (nieuw seniorenmagazine in Duitsland) (50 %) 1.918

. Hippos Vademecum (Jaarboek) (52 %) 97

. Q-Music & JIM TV (50 %) 984

Totaal 7.593

De netto courante cashflow bedroeg 15,65 miljoen euro en exclusief lanceerkosten 21,38 miljoen euro.

De netto courante winst bedroeg 433.000 euro en exclusief lanceerkosten 6,29 miljoen euro.

Het geconsolideerd resultaat, aandeel van de groep, was 3,56 miljoen euro negatief.

Resultaat Printed Media

Per 30/9 maakt de groep gedrukte media (tijdschriften en gratis bladen) 303.000 euro verlies of 5,06 miljoen euro winst exclusief de lanceerkosten.

De EBIT is gedaald met 62,2 % tot 5,55 miljoen euro of met 22,7 % tot 12,02 miljoen euro exclusief lanceerkosten.

De EBITDA is gedaald met 49 % tot 11,10 miljoen euro of met 22,7 % tot 17,44 miljoen euro exclusief lanceerkosten.

Radio en TV

Per 30/9 had de audiovisuele poot (met VMM, Kanaal Z en de regionale zenders) 3,25 miljoen euro winst of 3,78 miljoen euro winst exclusief de lanceerkosten.

De EBIT is gestegen met 67,3 % tot 6,81 miljoen euro of met 91,5 % tot 7,79 miljoen euro exclusief lanceerkosten.

De EBITDA is gestegen met 32,8 % tot 8,69 miljoen euro of met 47,8 % tot 9,67 miljoen euro exclusief lanceerkosten.

De regionale TV blijft op 30/9 even zwak presteren als in 2000 maar belangrijke stappen zijn intussen genomen zodat in 2002 het break-even-point wordt gehaald.

Kanaal Z, Canal Z en RTL Z (Nederland) hadden te lijden onder de terugval van de B to B-reclame en zullen in 2001 de break-even nog niet realiseren.

De VMM verdubbelt haar nettoresultaat (10,17 miljoen euro) ondanks de lanceerkosten van Q-Music, de nieuwe nationale radiozender en JIM TV, de nieuwe TV-zender voor de jeugd.

Industrie

Mercator Printing Group haalt in consolidatie een cashflow van 1,92 miljoen euro maar boekt per 30/9 een nettoverlies van 2,8 miljoen euro. Het derde kwartaal wordt eveneens sterk beïnvloed door de traditioneel zwakke zomermaanden.

Roularta bouwt zijn belang in MPG af tot 1/3 in januari 2002.

Vogue Trading Video (VTV optical discs : CDs, CD Rom, DVD) maakte een positieve cashflow van 1,99 miljoen euro maar een nettoverlies van
1,28 miljoen euro. De traditioneel drukke eindejaarsperiode en de groeiende DVD-markt zorgt er echter voor dat per 31/12 de break-even wordt gehaald met een cashflow van 4 miljoen euro.

Roularta realiseert in 2001 een geconsolideerde omzet van ongeveer 435 miljoen euro, +/- identiek aan de omzet van 2000. Hierbij wordt proportioneel rekening gehouden met de cijfers van de joint-ventures waarin RMG participeert : 50 % van de Vlaamse Media Maatschappij), 39,15 % van Mercator Printing Group, de grootste Belgische drukkerijgroep, 50 % voor Le Vif/LExpress, 50 % voor Senior Publications (seniorenmagazines in België, Nederland, Noorwegen en Duitsland), enz. Alleen Vogue Trading Video, de grootste Belgische producent van optical discs (2/3 RMG) wordt voor 100 % geconsolideerd.

In 2002 concentreert RMG alle aandacht op de core business en voorziet men een minimum aan startkosten. In afwachting van een heropleving van de reclamemarkt, worden de nodige initiatieven genomen om organisatorisch optimaal voorbereid te zijn op de verdere doorgroei.

Appendix 1

Appendix 2