Kvk - bijeenkomst in Deventer over nieuwe Duitse bouwwet

Bron: Kamer van Koophandel Deventer
Kamer van Koophandel Deventer

Voorkom problemen achteraf!

Nieuwe 15% voorheffingsregeling van kracht in Duitsland.

Per 1 januari 2002 wordt in Duitsland een wet van kracht die opdrachtgevers van bouwwerkzaamheden verplicht om 15 procent van de bruto-aanneemsom in te houden. Het ingehouden bedrag dient afgedragen te worden aan de Duitse fiscus. Dit bedrag is een voorheffing op de eventueel in Duitsland verschuldigde loon-, inkomsten- en vennootschapsbelasting.

Achteraf kan de ondernemer deze voorheffing terugkrijgen indien hij voldoet aan allerlei eisen en verplichtingen die de Duitse wet hem oplegt. Dan ontstaat er sowieso een voorfinancieringvraagstuk. Om ook dit te voorkomen kan de opdrachtnemer een vrijstelling aanvragen. Alleen indien de opdrachtnemer beschikt over een geldige vrijstelling kan de inhouding achterwege blijven. De nieuwe wet is van toepassing op betalingen die verricht worden na 31 december 2001.

Onder de nieuwe wet vallen alle werkzaamheden die dienen voor de productie, inbedrijfstelling, onderhoud, wijziging of afbraak van bouwwerken in de meest ruime zin van het woord. De nieuwe wet is ook van toepassing voor Duitse bedrijven.

Kamer van Koophandel Veluwe en Twente organiseert op 18 december in Deventer en 19 december a.s. in Enschede bijeenkomsten voor bedrijven die met deze nieuwe wet te maken krijgen. Deskundigen zullen de wet verder toelichten en informatie geven over hoe een Nederlands bedrijf er het beste mee kan omgaan. Zo zal onder meer worden ingegaan op de voorwaarden voor het verkrijgen van een vrijstelling.

Verdere informatie en aanmelden bij afdeling Internationale Handelsbevordering (Annemarie Startman)
tel.: 053 - 4 849 756.

27 november 2001