Europa kent wél btw nultarief voor dagbladen

Datum nieuwsfeit: 18-12-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Europa kent wél nultarief

De NVJ ondersteunt het pleidooi van CDA-kamerlid Joop Atsma om dagbladen financieel te helpen door het btw-tarief te verlagen. Niettemin lijkt de Tweede Kamer weinig geïnteresseerd in de discussie over het nultarief op informatie. De NVJ bepleit al jaren dat het nultarief zou moeten gelden in alle EU-lidstaten voor boeken, tijdschriften, kranten en nieuwe media als internet. België, Groot-Brittannië en Denemarken kennen het nultarief voor dagbladen. Frankrijk legt de dagbladen 2,1 procent op en kent daarnaast nog belastingfaciliteiten voor dagbladen. Luxemburg rekent drie procent, Griekenland, Spanje en Italië vier procent. Enkele andere landen rekenen meer dan zes procent. Van de eenheid waartoe Europa in 1977 zou hebben besloten is geen sprake, vindt NVJ-secretaris Hans Verploeg. Het Europees Parlement bepleit eveneens een nultarief. 'Misschien is het een kleine moeite om van de Europese collega's argumenten te krijgen, waarom het voorstel van Joop Atsma voor het nultarief op kranten ook ons land wel degelijk hout snijdt', aldus Verploeg.