Forse groei arbodienstverlening houdt aan in 2000

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS

Forse groei arbodienstverlening houdt aan in 2000

De arbodiensten en arbo-adviesbureaus vertonen een voortdurende groei sinds 1995. Ook in 2000 heeft deze groei zich voortgezet. De omvang van het personeel, de opbrengsten en de kosten zijn gestegen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Het totaal aantal arbodiensten en arbo-adviesbureaus neemt echter af sinds 1995. Oorzaak hiervan zijn de vele fusies en overnames.

Omzet gestegen
De omzet in de sector arbodienstverlening is in 2000 met 14 procent gestegen tot 789 miljoen euro. In 1998 was er sprake van een groei van 14 procent, in 1999 van 12 procent. De kosten zijn gestegen tot 764 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedraagt in 2000 ruim 24 miljoen euro, ongeveer evenveel als in het jaar ervoor.

Meer arbeidsplaatsen
Eind 2000 zijn er bij arbodiensten en arbo-adviesbureaus ruim 9400 bezette arbeidsplaatsen. Ten opzichte van 1999 is dit een stijging van 11 procent. Bijna een kwart van de arbeidsplaatsen wordt bezet door artsen. Negen procent wordt bezet door arbeidshygiënisten, veiligheidskundigen en arbeids- en organisatiedeskundigen.

Minder bedrijven
Het aantal bedrijven daalt vanaf 1995. Door fusie en overname is het aantal bedrijven met 74 afgenomen tot 127 in 2000. De grootste tien arbodiensten vertegenwoordigen 61 procent van de omzet van de hele sector. Het aandeel van de 100 kleinste bedrijven in de omzet is 15 procent.

Technische toelichting
Deze gegevens zijn gebaseerd op de jaarlijkse CBS-enquêtering van arbodiensten en arbo-adviesbureaus over financiën en personeel. De Arbo-wet kent een certificeringprocedure voor arbodiensten. Het CBS-onderzoek richt zich op alle gecertificeerde arbodiensten, alsmede op de adviesbureaus met vijf of meer bezette arbeidsplaatsen. De in 1994 ingevoerde verplichting voor werkgevers om zich te laten ondersteunen door arbodiensten heeft een uitbreiding van de arbo-dienstverlening tot gevolg gehad. Arbodienstverlening, vroeger bedrijfsgezondheidszorg genoemd, houdt in belangrijke mate het begeleiden van zieke werknemers in. Andere taken zijn onder andere periodiek onderzoek van werknemers, het houden van een spreekuur, werkplekonderzoek, aanstellingskeuringen en het geven van adviezen op het gebied van arbeidsomstandigheden.

Noot voor redacties