Haagse Houtrust moet weer worden voorzien van gas en water

Datum nieuwsfeit: 18-12-2001
Rechtbank 's-Gravenhave

Houtrust moet weer worden voorzien van gas en water
Bron: Rechtbank 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 18-12-2001

De gemeente Den Haag moet de horecaruimten in het Houtrust-complex uiterlijk maandag weer hebben voorzien van water, gas en elektra. Dat heeft rechter J. Holtrop gisteren bepaald in een kort geding dat door onderhuurder J. S. tegen de gemeente was aangespannen. De uitspraak zorgt mogelijk voor enige vertraging bij het plan van de gemeente om Houtrust uiterlijk 5 april te hebben gesloopt.

J.S. die de ruimten huurt van Heineken Nederland BV (die ze op zijn beurt huurt van de gemeente), voelde zich ernstig benadeeld toen de gemeente hem op 5 december afsloot van de nutsvoorzieningen. Hij wilde de keuken liefst nog tot de lente gebruiken om reeds aangegane cateringverplichtingen te kunnen nakomen. De rechter kwam hem hierin maar zeer ten dele tegemoet; J.S.moet uiterlijk 5 januari Houtrust hebben verlaten.
Vorige maand kwamen J.S. en de gemeente een schadevergoeding overeen van 1,1 miljoen gulden voor het vervroegd beëindigen van de huurovereenkomst die anders nog tot 2006 zou doorlopen. Rechter Holtrop volgde het standpunt van J.S. advocaat A. Westendorp die stelde dat er weliswaar overeenstemming is over beëindiging van de huurovereenkomst en de hoogte van de schadevergoeding, maar niet over de termijn van de ontruiming.
De rechter vond de gemeentelijke tegeneis - onmiddellijke ontruiming van de horecaruimten - te veel gevraagd. Namens de gemeente verweet advocaat W. Taekema de ondernemer dat hij van twee walletjes probeert te eten: 1,1 miljoen gulden incasseren én blijven zitten. De gemeente werd ook veroordeeld tot een dwangsom van 10.000 gulden voor elke dag dat ze wacht met de heraansluiting van de nutsvoorzieningen. Hieraan is wel een maximum van 50.000 gulden gesteld. Westendorp sluit niet uit dat de gemeente ervoor kiest die 50 mille te betalen, omdat de nutsaansluitingen al zouden zijn gesloopt. Het sloopbedrijf is deze week al begonnen met de inpandige asbestsanering

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: ad7291

Voor de volledige uitspraak: Zie het origineel http://www.rechtspraak.nl/act...id=5829&i=43&ti=3 .