Plantenomzet Bloemenveiling Holland bereikt nieuw record

Datum nieuwsfeit: 18-12-2001
Bron: Bloemenveiling Holland
Bloemenveiling Holland

Plantenomzet Bloemenveiling Holland bereikt nieuw record (18-12-2001)
Kerstvakantierondleidingen op Bloemenveiling Holland (18-12-2001) Ook in de komende schoolvakantie organiseert Bloemenveiling Holland weer vakantierondleidingen
Trade Parc Westland officieel geopend, partnerschap succesfactor voor handel en FloraHolland (17-12-2001)
Fusttarieven 2002 bekend gemaakt (7-12-2001)
Webcam Trade Parc Westland
U kunt live de bouwactiviteiten op Trade Parc Westland volgen Lees
Plantenomzet Bloemenveiling Holland bereikt nieuw record

Meer planten in 2001 voor veilingklok en Bemiddelingsbureau

Naaldwijk - De omzet van planten die bij Bloemenveiling Holland via de klokken en het Bemiddelingsbureau worden verkocht, overschreed op dinsdag 18 december jl. voor het eerst in de geschiedenis de 1 miljard gulden. "Deze mijlpaal werd bereikt door een groeiende productie in met name het Zuid Hollands Glasdistrict. Daarnaast ontwikkelen onze klanten zich steeds sterker en wordt er meer maatwerk geleverd", aldus commercieel directeur Arnold Hordijk bij Bloemenveiling Holland.

Volgens Hordijk gaat de `groene detailhandelsketen' in Europa een steeds belangrijkere functie vervullen bij de afzet van planten. "Maar ook de ambachtelijke detailhandel zal haar rol in de afzet van planten blijven behouden", verwacht hij. De commercieel directeur ziet vooral groeimogelijkheden voor dit segment in de Oost Europese landen. De klokomzet zal echter minder toenemen dan de omzet van het Bemiddelingsbureau. "Dat neemt niet weg dat de veilingklok haar voorname plaats in de toekomst zal behouden. De klok biedt producent nog altijd de zekerheid om hun producten af te zetten en kopers de gelegenheid om snel en adequaat op de marktontwikkelingen te reageren", verklaarde Hordijk tijdens een feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van het bereiken van het omzetrecord.

De omzetgrens van 1 miljard gulden werd overschreden door de verkoop van een partij groene kamerplanten door kwekerij JR aan exporteur Javadoplant. Jan de Raaf, eigenaar van kwekerij JR, zet zo'n 90 procent van zijn productie af via het Bemiddelingsbureau van Bloemenveiling Holland. Zijn omzet daarvan bij het Bemiddelingsbureau steeg dit jaar met maar liefst 2 miljoen gulden. Dat was onder meer mogelijk dankzij een goede samenwerking met Verkoopbemiddeling van het Bemiddelingsbureau.

Jaap van der Dool, directeur Javadoplant, koopt zoveel mogelijk van zijn planten in via het Bemiddelingsbureau. De in het Strijpgebouw gevestigde exporteur zet zijn producten voornamelijk af in Duitsland en Frankrijk.

Deze opmerkelijke transactie via het Bemiddelingsbureau werd op feestelijke wijze onder de aandacht gebracht door de veiling. Zowel de kweker en koper, als ook de medewerkers van het Bemiddelingsbureau werden op 18 december jl. op taart getracteerd.

Kerstvakantierondleidingen op Bloemenveiling Holland

Naaldwijk - Ook in de komende schoolvakantie organiseert Bloemenveiling Holland weer vakantierondleidingen. In de kerstvakantie worden er rondleidingen georganiseerd op maandag 24 december, vrijdag 28 december en in het nieuwe jaar op vrijdag 4 januari.

Op werkdagen is de veiling ook zelfstandig te bezoeken via de speciale bezoekersroute. Op donderdagen, in het weekend en op feestdagen is de veiling gesloten voor bezoekers. De kosten bedragen f 6,= per volwassene en f 4,= voor kinderen t/m 12 jaar (inclusief consumptie). Voor meer informatie, telefoon: 0174 634641.

Trade Parc Westland officieel geopend
Partnerschap succesfactor voor handel en FloraHolland Naaldwijk- Samenwerking in de keten door verdergaand partnerschap en orkestratie door FloraHolland zijn noodzakelijke succesfactoren om de sierteeltsector in het Westland en FloraHolland haar succes te laten behouden. Deze boodschap kwam van adjunct directeur Jos Vermunt van Nederland Distributieland, van algemeen directeur Art van Duyn van de Dutch Flower Group en van algemeen directeur Jacques Teelen van FloraHolland. Zij spraken vanmiddag de ruim 200 genodigden toe tijdens de officiële opening van Trade Parc Westland, het 16 ha grote bedrijventerrein van FloraHolland.
Trade Parc Westland is een gezamenlijk initiatief van FloraHolland en haar klanten. Samenwerking tussen beide partijen heeft altijd al plaatsgehad, maar voor het eerst zijn de afnemers in de gelegenheid gesteld om grond van de veiling te kopen en daarop zelf hun pand te bouwen. Tot nu toe huurden alle klanten ruimte van de veiling of bouwden zelf op grond die in erfpacht werd uitgegeven. De eerste fase van dit nieuwe bedrijventerrein beslaat 16 hectare. De volgende fase is 19 hectare groot en wordt vanaf 2004 gerealiseerd.

Van Duyn van de Dutch Flower Group stelde tijdens zijn inleiding dat de echte uitdaging in de sierteeltsector de logistieke verwerking van bloemen en planten is. "Om zendingen van bloemen en planten compleet te maken, is het noodzakelijk dat ze daadwerkelijk fysiek op het juiste moment in een gebouw zijn. Inkoop kan wellicht geheel elektronisch en een exporteur hoeft niet op Trade Parc Westland te zitten, maar dán komen de producten dus niet naar de exportlanden", stelde Van Duyn. FloraHolland is hoofdleverancier van de Dutch Flower Group.

Teelen van FloraHolland constateerde dat kwekers en handel niet zonder elkaar kunnen en gelijk opgaan in de investeringen in de internationale marktplaats FloraHolland. Teelen: "Bedrijven zijn te klein om zelfstandige posities in de wereldmarkt te nemen en elkaars nabijheid bij de veilingen blijft de succesfactor. Partnerschap is vooral een kwestie van gedeelde visie en vertrouwen. Trade Parc Westland maakt het partnerschap fysiek zichtbaar."

Vermunt van Nederland Distributieland pleitte voor een sturende rol in de productstromen voor de veilingen zonder dat de producten fysiek aanwezig zijn. Veilingen moeten zich vooral onderscheiden door bijzondere producten via hun logistieke centrum te verhandelen. Standaardproducten zouden op de veiling niet fysiek binnen moeten komen, aldus Vermunt.

Kengetallen Trade Parc Westland

- Gestart in mei 2000 om de grond bouwrijp te maken
- Eerste paal oversteek: 11 september 2000

- Gereed in november 2001

- Totale uitvoering: 19 maanden

- Bedrijventerrein: 35 hectare groot

- Maten productstraat: 500 meter lang, 15 meter hoog en 13,5 meter breed

- Maten oversteek: 180 meter lang, 15 meter hoog en maximaal 14 meter breed

- Buffergebouw: opslagcapaciteit: 15.000 m2, 5 verdiepingen van elk 20 meter hoog

Logistiek

- Afstand tussen klokken en Trade Parc Westland: 1,5 kilometer
- Aantal stapelwagens naar Trade Parc Westland via Elektrohangbaantransport: 2350 stapelwagens per uur
- Aantal stapelwagens naar Trade Parc Westland via Elektrohangbaansysteem: 1,7 miljoen stapelwagens per jaar
- Aantal stapelwagens op Trade Parc Westland verwerkt: 2,5 miljoen stapelwagens per jaar

- Aantal stapelwagenskilometers op Trade Parc Westland afgeleverd: 12.000 stapelwagenkilometers per dag

- Rond 2010 zijn kopers op Trade Parc Westland goed voor 20.000 transacties per dag op de klok

- Rond 2010 zijn kopers op Trade Parc Westland goed voor 5 miljoen transacties per jaar op de klok

- Op een drukke dag vertrekken rond 2010 vanuit Trade Parc Westland 400 vrachtwagens met bloemen en planten naar
bestemmingen in heel Europa

- 5400 voertuigbewegingen per dag

Weekbericht week 50 2001: Snijbloemen
Zowel de aanvoer van snijbloemen uit Nederland als vanuit importlanden bleef vorige week achter. Totaal kwamen er een kleine 55 miljoen stuks snijbloemen voor de klok en dat is ruim 9% minder dan in week 50 van vorig jaar. De middenprijs nam in vergelijking met week 49 toe en kwam uit op 62 cent (+8 cent). Echter, in vergelijking met week 50 van vorig jaar blijft de middenprijs met 4 cent achter. Daarbij moet wel gezegd worden dat 2000 een behoorlijk goed jaar is geweest. Het is dus een hele opgave om de middenprijs van vorig jaar te halen.

Slechts bij enkele producten zat de middenprijs in de plus in vergelijking met vorig jaar: standaard anjer 44 cent (+14 cent), Iris 31 cent (+16 cent), Lelie Aziatische Hybriden 115 cent (+26 cent) en tulp 42 cent (+11 cent). De aanvoer bij deze producten bleef echter behoorlijk achter. Producten zoals de geplozen Chrysant, Alstroemeria, Santini, Freesia en Lelie longiflorum haalden de middenprijs van vorig jaar of deden het net iets beter.

De middenprijs bij de grotere productgroepen zoals Chrysant, Gerbera, Lelie en Roos bleef over het algemeen behoorlijk achter. Tros Chrysanten deden 72 cent (-24 cent), terwijl de aanvoer licht toenam tot ruim 9,1 miljoen stelen. Gerbera grootbloemig deed 103 cent

(-6 cent) bij een aanvoer van ongeveer 850.000 stuks. De aanvoer bij Gerbera grootbloemig bleef enkele procenten achter in tegenstelling tot de aanvoer van de mini's. Bij de mini Gerbera nam de aanvoer met ongeveer 200.000 stuks toe in vergelijking met vorig jaar. Er kwamen in totaal ruim 1,4 miljoen stelen voor de klok bij een middenprijs van 46 cent (-15 cent).

Week 51 is nog een volle werkweek voor kerst die ook volledig benut kan worden door de bloemenhandel. Het is dan ook een belangrijke week voor de bloemenhandel. Omdat er in feite nog anderhalve week te gaan is voor de kerst verwacht men vanaf woensdag meer vraag. Deze maandag is de prijsvorming stabieler dan afgelopen vrijdag en ligt in lijn der verwachting. Er stonden ongeveer 8400 stapelwagens in de aanvoer. Er is vooral vraag naar de kleur rood en dat is natuurlijk logisch. De prijzen voor rode rozen beginnen aan te trekken. De prijsvorming bij Euphorbia fulgens is heel goed. Bij amaryllis lag de aanvoer deze maandag op ruim 1,2 miljoen kelken bij een middenprijs van 67 cent. Weekbericht week 50 2001: Planten
Afgelopen week werden er ruim 3,6 miljoen stuks planten verhandeld via de klokken van Bloemenveiling Holland. Dit was 1,2% meer dan week 50 van het vorige jaar. De kamerplanten werden gemiddeld iets beter betaald dan vorig jaar (+ 1,1% in prijs), terwijl de aanvoer een fractie daalde (-0,3%). De gemiddelde kamerplant kostte vorige week Hfl 1,83. De tuinplanten stegen bijna 20% in aangevoerde stuks voor de klokken, maar hiertegenover stond een prijsdaling van 5,2%. Er werd nu gemiddeld Hfl 1,62 voor een tuinplant betaald. De omzet bij de klokken steeg als gevolg van bovenstaande met ruim 100.000 gulden voor de potplanten, wat 1,7% stijging is. De omzet via het bemiddelingsbureau steeg ook ten opzichte van vorig jaar met 7,4%.

De bloeiende kamerplanten werden minder betaald dan vorig jaar; de prijs daalde met 8 cent naar Hfl 1,67 , terwijl de aanvoer steeg met 2,1% naar 1,8 miljoen stuks. Een aantal producten werden fors meer aangevoerd, waardoor de prijs met een aantal procenten daalde. De aanvoer van de kerststerren steeg met 27%, waardoor de prijs daalde naar Hfl 1,51. Ditzelfde overkwam de potchrysanten: de aanvoer nam met 63% toe naar 50.000 stuks planten, waardoor de prijs fors daalde met de helft naar Hfl 0,62. De aanvoer van de Hyacint daalde daarentegen met bijna 14% naar 356.000 stuks, waardoor de prijs steeg naar Hfl
1,17.

De aanvoer van de groene kamerplanten voor de klok steeg met 4,6% naar 394.000 stuks planten, terwijl de gemiddelde prijs gehandhaafd kon blijven op Hfl 1,93. Afgelopen week werden er beduidend meer palmen aangevoerd op de klok. De aanvoer steeg met bijna 24% naar bijna 70.000 stuks, hierdoor daalde de gemiddelde prijs met 13 cent naar Hfl
2,26. Ook de varens werden meer aangevoerd dan vorig jaar. De aanvoer steeg met bijna 17% naar 67.000 stuks, terwijl de gemiddelde prijs moest inleveren (-19,5%).

De tuinplanten werden fors meer aangevoerd dan vorig jaar, namelijk bijna 20%. Een van de producten die fors meer werd aangevoerd was de Picea (de kerstboom). Er werd ruim 45% meer aangevoerd, waardoor de gemiddelde prijs daalde met 22,7%. De Ilex (hulst) en de Skimmia werden ook fors meer aangevoerd. De gemiddelde prijs van de Gaultheria (bergthee) steeg met 23 cent naar Hfl 1,72, maar er werd wel 15% minder aangevoerd dan het jaar ervoor. Bovendien worden er nog steeds diverse kerstartikelen aangevoerd aan de klok.