Varkensvlees met milieukeur een succes

Datum nieuwsfeit: 19-12-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

MILIEUKEUR AGRO-FOOD PERSBERICHTEN

* VARKENSVLEES MET MILIEUKEUR EEN SUCCES

"Als slager moet je niet meedoen met varkensvlees met Milieukeur alleen voor de publiciteit en de omzet. Dat is geen goede reden om te starten. Je moet er als bedrijf volledig achter staan. De belangrijkste reden voor mij om er in te stappen is dat er tegenwoordig over dieren en vlees veel negativiteit in het nieuws verschijnt. En dat terwijl er hele goede initiatieven bestaan, zoals dit project. Het slagersvak is nog steeds een mooi vak. Ik heb dan ook niet lang geaarzeld om aan de tweede ronde van dit project mee te doen", aldus de heer E. Tebak, Keurslager.

De vleesindustrie heeft het de laatste tijd niet makkelijk gehad. Door de MKZ crisis, de varkenspest en de gekkenkoeienziekte vergt het vertrouwen van de klant extra aandacht. Gezondheid, dierenwelzijn en het milieu zijn belangrijke onderwerpen die de keuze van de consument beïnvloeden. Het project Milieukeur Varkensvlees is in 1999 in Brabant gestart. De initiatiefnemers zijn de Vereniging van Keurslagers en Stichting 3T, als vertegenwoordiger van zeven bedrijven die de (varkens-)bedrijfskolom representeren van boer tot vleesveredelaar. Het uitgangspunt van dit project is de focus op een constante en hoge varkensvleeskwaliteit door de gehele keten.

Kick off Maandag 3 september 2001 vond wegens het enorme succes van de eerste ronde 'Milieukeur Varkensvlees', de kick off plaats voor de tweede ronde. Een nieuwe groep Keurslagers én hun medewerkers kregen uitleg over de oorsprong en de doelstellingen van het initiatief. Op deze manier hebben de acht nieuwe deelnemers aan het project een goede basis gekregen om de consument te kunnen voorlichten. Tebak: "Ik ben zelf ook op de demoboerderij van Hans Verhoeven in Valkenswaard geweest. Het is heel leuk om te zien hoe alles in de praktijk gaat. Je wordt enthousiast gemaakt en je kunt ook beter vragen van consumenten beantwoorden als je zo'n varkenshouderij met eigen ogen hebt gezien."

Controleerbaar "Vroeger wisten de
slagers maar voor 60 % zeker wat ze in huis haalden aan varkensvlees. Nu weet ik alles", vertelt Keurslager Bongers, deelnemer van de eerste 'lichting'. "Het hele traject is controleerbaar als het gaat om varkensvlees met Milieukeur. Ik weet van welke boer mijn varkens komen, in welke omstandigheden ze leven en hoe de grossier te werk gaat. Ik heb zicht op het hele traject van de mest tot het vlees op de toonbank." Het is de bedoeling dat een slager zich blijvend houdt aan de regels. Dat straalt vertrouwen uit en naar de klant toe zorgt het voor herkenbaarheid. Bongers: "Komend voorjaar ga ik waarschijnlijk met een aantal van mijn klanten een bezoek brengen aan een varkenshouderij. Dat is volgens mij heel goed voor de beeldvorming van de consument en schept weer meer vertrouwen."

Tweeledig doel Het project Milieukeur Varkensvlees is een goede reclame voor de Vereniging van Keurslagers. Dat is een Verenging die 567 leden telt, waarvan er nu 16 deelnemen aan de pilotprojecten. "Wij zien voor deelname aan het project een tweeledig doel. Enerzijds past het bij onze filosofie om goed geproduceerd vlees aan te bieden en op deze manier ook te laten zien wat we doen. Daarnaast is het ook nog een extra milieuwinst. Twee vliegen in een klap", aldus De heer G.H. van Woudenbergh, directeur van de Vereniging van Keurslagers.

Kosten en vertrouwen De heer M. Claassen, algemeen directeur van de groothandel in vlees Hems B.V., stelt dat varkensvlees met Milieukeur niet veel duurder mag zijn dan 'gewoon' varkensvlees, omdat anders de consument het niet wil kopen. "Als iedereen een steentje bijdraagt, bijvoorbeeld door een kleinere winstmarge op het vlees, kan de prijs concurrerend blijven. Het varkensvlees met Milieukeur moet positief benaderd worden." Ook het feit dat boeren geld besparen door een geringer energieverbruik scheelt in de uiteindelijke prijs die de consument moet betalen. Volgens Claassen staan slagers en consument positief tegenover het keurmerk, zeker ook na alle crises met het vlees. "Het varkensvlees met Milieukeur heeft het voordeel dat het vertrouwen schept bij de consument en dat de naam beter klinkt dan alle andere standaarden en keurmerken."

Varkensvlees met Milieukeur

Bij
varkensvlees met Milieukeur is al het mogelijke gedaan om het milieu te ontlasten. Zorgvuldig management en een goede stalinrichting beperken zoveel mogelijk de milieubelasting van de lucht en de bodem. Ook wordt energie bespaart, bijvoorbeeld door dat de lichaamswarmte van de grotere varkens de ruimte van de biggetjes verwarmt. Tevens wordt aandacht besteed aan een goede verzorging van de varkens. Een ander voordeel is dat varkensvlees met Milieukeur volledig van de varkenshouder tot aan de slager is gecontroleerd door een onafhankelijk keuringsinstituut. Zo kan iedereen weten waar een stukje varkensvlees vandaan komt.

* SUPERMARKT POIESZ EN DE APPELS MET MILIEUKEUR

Supermarktketen Poiesz heeft zijn assortiment uitgebreid met appels met Milieukeur. Het zelfstandige familiebedrijf zet hiermee een nieuwe stap om de consument nog meer vertrouwen te schenken en zichzelf nog meer te onderscheiden van de concurrent.

In Friesland is supermarktketen Poiesz een begrip. De heer K. Poiesz, commercieel directeur en mede-eigenaar: "We zijn er trots op dat we nog steeds een zelfstandig familiebedrijf zijn. Het is begonnen met Lodewijk Poiesz, die in 1923 een groentewinkel in Sneek opende. In 1962 volgde de opening van een supermarkt, waar levensmiddelen, huishoudelijke zaken en groenten en fruit te koop waren. Begin jaren '80 vond de echte groei plaats." Momenteel zijn er 34 filialen, voornamelijk in Friesland, maar ook in Groningen, Drenthe en Flevoland, die de consument bedienen. Poiesz: "De winkels worden gekenmerkt door een ruime en heldere opzet en de
klantvriendelijkheid."

Poiesz: "Uiteraard kende ik de term
Milieukeur al lang, maar ik raakte er pas echt mee bekend via de SuperUnie, onze inkooporganisatie." De heer A. Breeuwsma, inkoper van de supermarktketen: "De fruitveiling Zuid-Limburg, die onder andere de afzet van 22 fruittelers met Milieukeur verzorgt, vroeg mij of we interesse hadden voor appels met Milieukeur. En dat hadden we. Milieukeur heeft een goede uitstraling, terwijl het fruit in de winkel niet of nauwelijks duurder is dan de 'normale' appel." De appels met Milieukeur liggen sinds twee maanden in de schappen. Poiesz: "Vroeger volgden we meer de trends, maar nu willen we ook trendsetter zijn. Vandaar de producten met de keurmerken, waaronder Milieukeur. Het is ook een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie."

Het effect en reacties van de klanten zijn gezien
de korte ervaring met Milieukeur nog niet echt te meten, maar Poiesz maakt zich over de verkoop hiervan geen zorgen. "We hebben nu al een omzet gedraaid van 300 miljoen gulden en de groente- en fruitafdeling is hiervoor in sterke mate verantwoordelijk. De appels met Milieukeur hebben in onze winkel een prominente plaats." Breeuwsma: "Op één soort na hebben we alleen maar appels met Milieukeur. De uitstraling van Milieukeur werkt zeker in ons voordeel. De klant weet dat een kwalitatief hoogwaardig product wordt aangeboden en dat het minder belastend is voor het milieu."

In week 49 start de
supermarktketen samen met Stichting Milieukeur en Fruitveiling Zuid-Limburg een actie om via posters, folders en kaarten de aandacht te vestigen op de appels met Milieukeur. Commercieel directeur Poiesz: "Je moet erin geloven en erachter staan, dan komt het zeker goed. Bij steeds meer mensen neemt het milieu een belangrijke plaats in. Bij een product met Milieukeur denkt de klant al snel dat het goed zit. Een dergelijk keurmerk biedt zekerheid aan de klant. En hierdoor heeft de klant ook weer vertrouwen in onze supermarkten."
--
Dit is een bericht van de Stichting Milieukeur mailservice. Kijk voor meer informatie op onze web-site: www.milieukeur.nl/