Taxipersoneel voert actie voor behoud werk

Datum nieuwsfeit: 19-12-2001

FNV BONDGENOTEN

Taxipersoneel voert actie voor behoud werk

Vanochtend voeren chauffeurs van Nedtax actie bij gemeentehuis Zaandam. Zo'n tweehonderd chauffeurs van taxibedrijven in de Zaanstreek en Waterland, samenwerkend onder de naam Nedtax, dreigen hun baan te verliezen. Acht gemeenten in deze regio hebben er onlangs na een openbare aanbesteding voor gekozen het gehandicaptenvervoer voortaan door Connexion te laten verzorgen. De chauffeurs van Nedtax dreigen hierdoor overtollig te worden. FNV Bondgenoten eist dat de werknemers van Nedtax worden overgenomen door de nieuwe vervoerder.

FNV Bondgenoten bestuurder M. Verhagen: 'dit probleem speelt niet alleen hier, maar in het hele land. In de wet is niet geregeld dat het personeel van taxibedrijven bij aanbestedingen mee kan naar de nieuwe vervoerder, voor trein- en buspersoneel is dit wel wettelijk vastgelegd. Wij hebben de politiek hiervoor gewaarschuwd'. Maar niet alleen de landelijke politiek valt iets te verwijten, ook de gemeente had maatregelen kunnen nemen. In het bestek heeft de gemeente voorwaarden aan vervoer en materieel gesteld. FNV Bondgenoten vindt dat de gemeente daarnaast ook de voorwaarde had moeten opnemen dat de nieuwe vervoerder een baangarantie afgeeft aan het personeel van de oude vervoerder. FNV Bondgenoten heeft er bij de VNG op aangedrongen gemeenten hier op te wijzen.

Na vandaag zullen de chauffeurs vrijdag in Purmerend actie voeren. In beide gemeentes wordt een petitie aangeboden aan het gemeentebestuur. Bij de acties zullen ook een aantal gehandicapte klanten aanwezig zijn, ook zij maken zich zorgen over de toekomst. Velen worden al jaren door dezelfde chauffeur vervoerd.

Meer informatie:
Mieke Verhagen, bestuurder FNV Bondgenoten, 06- 20409393 Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten, 030-2738478

19 dec 01 10:36