De geheel nieuwe Toyota Corolla

AutoRai

19-12-2001

De geheel nieuwe Toyota Corolla

Als er al één auto is die de sterkte van het merk Toyota in de wereld symboliseert, dan is dat zonder twijfel de Corolla.

Sinds de eerste Corolla, die in 1966 werd geïntroduceerd, zagen acht generaties het levenslicht. De auto wordt geproduceerd in 15 landen, verspreid over vijf continenten, en wereldwijd verkocht in 140 landen. Gedurende de laatste 35 jaar zijn er van de Corolla zo'n 29 miljoen verkocht, waarmee hij de meest verkochte auto ter wereld is.

Als we naar de productiecijfers kijken, wordt de betekenis van de Corolla voor Toyota nog duidelijker. In de praktijk is een van elke zes door Toyota geproduceerde auto's een Corolla. In de jaren 1997 tot 2000 zijn er gemiddeld 5.838.000 Toyota's geproduceerd, waarvan er gemiddeld 911.000 Corolla's waren.

9e generatie
De 9e generatie van de Toyota Corolla, die begin volgend jaar op de markt komt, is zonder twijfel de belangrijkste auto ooit door Toyota in Europa geïntroduceerd. De auto markeert een radicale breuk met het verleden en vormt het speerpunt van Toyota's ambities een toonaangevende automobielproducent op de Europese markt te worden.

De nieuwe Corolla zet nieuwe normen in het uiterst competitieve segment van de kleine tot middelgrote gezinsauto's (het C-segment) waarin het grootste aandeel aan nieuwe auto's die in Europa verkocht worden, valt.

Met zijn opvallende nieuwe design onderscheidt de nieuwe Corolla zich van de concurrentie en zal hij nieuwe klanten aantrekken. De nieuwe Corolla behoort tot de ruimste auto's in het segment, met een passagierscompartiment dat langer, breder en hoger is dan dat van veel van zijn Europese concurrenten. De auto's zijn uitgerust met geavanceerde benzine- en dieselmotoren die krachtiger zijn dan de motoren van de concurrentie - en ook de rijdynamica zal in de klasse toonaangevend zijn.

Een compleet aanbod aan carrosseriestijlen, waarmee ongeveer 84% van de markt gedekt zal worden, zal al vanaf de introductie leverbaar zijn. Dit aanbod bestaat uit de nieuwe Corolla Verso in het snel groeiende compacte MPV-segment, de volumemodellen Corolla hatchback in drie- en vijfdeursuitvoering en een ruime en praktische Corolla stationwagen. De klassieke en elegante Corolla sedan komt begin 2003 op de Nederlandse markt.

De top van de nieuwe Corolla-reeks zal worden gevormd door de indrukwekkende, 192 pk sterke Corolla T Sport die een topsnelheid heeft van 225 km/h en die van 0 tot 100 km/h 8,4 seconden nodig heeft. Geen enkel ander model is beter in staat het nieuwe gezicht van de Corolla - en van Toyota in Europa - te visualiseren. De Corolla T Sport is de derde auto van Toyota, na de Yaris en de Celica, die getooid is met het T Sport-logo, een verder bewijs van de stelling dat het Toyota ernst is een sterk submerk in de markt te zetten - gebaseerd op producten die consistent ontworpen zijn om emotie op te roepen en interactief rijplezier en sportiviteit te maximaliseren.

Zijn 1.8-liter VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-intelligent) motor levert maar liefst 192 pk (141 kW) en is, gekoppeld aan de 6-versnellingsbak, in staat de nieuwe Corolla voort te stuwen naar een topsnelheid van maximaal 225 km/h. De acceleratie van 0 - 100 km/h neemt slechts 8,4 seconden in beslag.

De Corolla T Sport biedt rijplezier op een manier die Toyota niet eerder met een volumemodel heeft weten te realiseren. De auto levert excellente sportieve prestaties maar blijft daarbij tegelijkertijd uiterst geraffineerd dankzij het uitgebalanceerde chassis en het kwalitatief hoogwaardige, geavanceerde interieur. Het technisch team noemt dit de 'ultieme geraffineerd-sportieve rijervaring'.

De Corolla T Sport levert betere prestaties dan de concurrenten in dit segment en heeft daarbij een kwalitatief hoogwaardig, compleet uitgerust interieur met veel innovatieve en geavanceerde kenmerken.

Tot dusver stond sportief voor een 'stugge' wielophanging en comfortabel voor een 'soepele' wielophanging, legt de Boes uit. Wij hebben gestreefd naar nieuwe dimensies op het gebied van handelbaarheid en comfort in een auto die in alle situaties maximaal rijplezier biedt. De Corolla T Sport is stabiel op de snelweg; wendbaar op buitenwegen en soepel genoeg voor slechte wegen in en buiten de stad.

De wielophanging van de Corolla T Sport is verlaagd en het remsysteem opgewaardeerd. Een voertuigstabiliteitsregeling (VSC) en (noodstpbekrachtiging (Brake Assist) zijn standaard. De tractie is verbeterd dankzij de toepassing van TRC (antidoorslipregeling). De Corolla T Sport boezemt de bestuurder vertrouwen in, zorgt voor ontspanning en is klaar voor de uitdagingen die een lege weg biedt.

High tech aandrijflijnen

* Keuze uit hightech VVT-i en VVTL-i benzinemotoren
* Zuinige, krachtige D4-D common-rail dieselmotoren
De kwaliteiten van het chassis van de nieuwe Corolla komen optimaal tot hun recht dankzij de gemodificeerde motoren die zeker een van de grootste voordelen van de Corolla ten opzichte van de concurrentie vormen. Waar de concurrenten van de Corolla door het leven moeten met een mix van moderne en gedateerde motoren, brengt deze nieuwe Toyota Europa de meest geavanceerde motorenselectie die u vandaag de dag in het C-segment kunt aantreffen, van de zuinige 2.0 D4-D tot de adembenemende 1.8 VVTL-i.

Alle benzinemotoren zijn voorzien van VVT-i of VVTL-i technologie die zorgt voor uitstekende resultaten voor wat betreft prestaties en brandstofverbruik.

De twee meest populaire motoren, de 1.4 en 1.6 VVT-i, dekken samen 80% van de vraag naar benzinemotoren en leveren allebei topprestaties in dit segment.

De 1.4-liter VVT-i motor levert 97 pk (71 kW) en een maximum koppel van 130 Nm bij 4.400 omw/min. De driedeurs hatchback accelereert met deze motor van 0 tot 100 km/h in slechts 12 seconden en het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 6,7 l/100 km.

De 1.6-liter VVT-i motor levert 110 pk (81 kW) en een maximum koppel van 150 Nm bij 4.800 omw/min. Met deze motor accelereert de hatchback van 0 tot 100 km/h in 10,2 seconden (11,3 voor de Verso) en het gecombineerde brandstofverbruik is voor de hatchback slechts 7,0 l/100 km.

Beide motoren zijn ontworpen om te voldoen aan de Europese Stap 4 emissienormen.

De 1.8-liter VVT-i is ontwikkeld voor de nieuwe Corolla Verso en produceert 135 pk (99 kW) en een maximum koppel van 170 Nm bij 4.200 omw/min. Deze motor geeft de Corolla Verso een sportief karakter dankzij de topsnelheid van 185 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h in 9,9 seconden. Het brandstofverbruik bij de gecombineerde cyclus bedraagt daarbij slechts 7,6 l/100 km.

Vergeleken met het huidige model is het dieselaanbod uitgebreid dankzij de komst van de 2.0-liter 16-kleppen common rail D4-D met intercooler die een vermogen levert van 110 pk (81 kW). Deze motor, die alleen leverbaar is in de hatchbacks, is voorzien van dezelfde duurzame en stille common-rail-technologie als de bekende 90 pk (66 kW) versie die voor de huidige Corolla in september 2000 werd geïntroduceerd.

Speciaal voor de T Sport-versie, de 1.8 VVTL-i. Deze 192 pk sterke motor is niet alleen een high-performance-motor maar tevens een technologisch hoogstandje. Het VVTL-i-systeem is het meest geavanceerde klepbedieningssysteem dat momenteel op een normale productiemotor te vinden is. Het systeem zorgt voor een constante aanpassing van de kleptiming en van de lichthoogte.

Speciaal ontwikkelde materialen zijn gebruikt voor de inwendige onderdelen van deze motor zoals MMC (Metal Matrix Composite), een materiaal dat bestand is tegen zeer intensief gebruik en tegelijkertijd voldoet aan de hoge eisen die Toyota stelt op het gebied van betrouwbaarheid en levensduur.

Van het resultaat kan de bestuurder profiteren. De Corolla T Sport is de meest krachtige normaal in productie zijnde Corolla ooit gebouwd en de 1.8 VVTL-i-motor is de op 2 na sterkste niet met een turbo uitgeruste motor die op dit moment op de markt is.

Anderzijds is het niet alleen een motor die zijn prestaties alleen bij hoge toerentallen levert. Dankzij het VVTL-i-systeem is de koppelkromme relatief vlak, hetgeen er samen met de 6-versnellingsbak voor zorgt dat de Corolla T Sport in een breed toerengebied levendige prestaties levert.

Veiligheid, een belangrijke prioriteit

Passieve veiligheid

* Ontworpen voor een hoge NCAP-score

* Airbags voor bestuurder en voorpassagier standaard
* Zij-airbags

* Driepuntsveiligheidsgordels voor en achter
Veiligheid blijft een hoge prioriteit hebben bij het ontwerp van elke nieuwe Toyota en de Corolla, een echte gezinsauto, vormt hierop geen uitzondering. Het nieuwe model is uitgerust met een compleet pakket primaire en secondaire veiligheidssystemen om de bestuurder en de passagiers te beschermen tegen letsel.

De structuur van de nieuwe Corolla is ontworpen om de bij een aanrijding vrijkomende energie te absorberen en op een zo efficiënt mogelijke manier af te voeren.

Het nieuwe platform maakte het mogelijk de kreukelzones opnieuw te ontwerpen waardoor het passagierscompartiment bij een aanrijding beter beschermd is. Aan de voorzijde zorgt een royaal uitgevoerde bumperversteviging voor het opvangen van schokken, en de langsbalken en voorstijlen zijn bevestigd aan de dorpels om vervorming van het passagierscompartiment te voorkomen.

Airbags voor de bestuurder en de voorpassagier zijn standaard bij alle modellen evenals zij-airbags. Alle zitplaatsen zijn standaard voorzien van driepuntsveiligheidsgordels en de veiligheidsgordels vóór zijn tevens uitgerust met gordelspanners en spankrachtbegrenzers om de kans op borstletsel tot een minimum te beperken.

Om de kans op hoofdletsel bij een aanrijding tot een minimum te beperken, is de nieuwe Corolla uitgerust met hoofdbescherming. De bekleding van de voorstijl en middenstijl, de achterstijlbekleding en de daklijsten zijn zo geconstrueerd dat ze bij een aanrijding de meeste energie opnemen.

ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn standaard op de buitenste zitplaatsen achter voor alle modellen, waardoor goedgekeurde kinderzitjes sneller en veiliger gemonteerd kunnen worden.

De pedaalbevestiging en de stuurkolom (in hoogte verstelbaar) zijn zo ontworpen dat ze bij een aanrijding van de bestuurder af bewegen.

Actieve veiligheid

* Opzienbarende remprestaties

* ABS en EBD standaard

* voertuigstabiliteitssysteem, noodstopbegrenzer (BA) en tractiecontroel (TRC)

Rijdynamiek heeft alles te maken met het dynamische gedrag van de auto in kritieke situaties. Om ook op dit gebied maximaal te kunnen presteren heeft het ontwikkelingsteam speciale aandacht besteed aan de prestaties van het remsysteem.

De nieuwe auto is voorzien van remschijven rondom en beschikt tevens over 15 inch wielen. De reminstallatie beschikt over een uiterst efficiënte terugslagklep op de rembekrachtiger voor een betere reactie; verder is de stijfheid van het rempedaal vergroot om het rendementsverlies te beperken.

Het resultaat van al deze maatregelen is dat het remsysteem direct en efficiënt reageert, met een constante en effectieve vertraging, en zeer solide aanvoelt.

Dat alles vertaalt zich in een voor deze klasse toonaangevend korte remweg, zowel warm als koud, hetgeen constant gedemonstreerd is bij de tests die gedurende het complete ontwikkelingstraject zijn uitgevoerd.

Standaard zijn alle uitvoeringen uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD), en een voertuigstabiliteitssysteem (VSC) met Brake Assist is als optie leverbaar op de hatchback 1.6. Dit is standaard op de Corolla T Sport en Verso met automatische transmissie.