Slecht einde voor internationale jaar van de vrijwilliger

Datum nieuwsfeit: 21-12-2001
Bron: Vlaamse overheid
Vlaamse overheid

Vlaams minister Bert ANCIAUX is niet te spreken over de recente nieuwsberichten omtrent de verhoging van de SABAM-tarieven. De belofte van SABAM om overleg te plegen met de jeugdraad over de tarieven voor jeugdhuizen, kan Bert ANCIAUX niet geruststellen. Het zijn bovendien niet alleen de jeugdhuizen die worden getroffen. Het getuigt van een gebrekkige kennis het jeugdwerk initieel tot de jeugdhuizen te beperken. Daarnaast worden de talrijke andere vrijwilligersverenigingen, socio-culturele, sportieve, enz.. gewoon over het hoofd gezien. Of is hier sprake van een verdeel- en heersstrategie?

De minister is niet gekant tegen een eerlijke vergoeding van auteurs, muzikanten, enz. Maar vooraleer de tarieven te verhogen, moeten enkele prangende vragen beantwoord worden:

- Kan het inningsysteem van SABAM zelf niet efficiënter en goedkoper uitgebouwd worden? Het is onduidelijk of de tariefverhoging niet eerder de organisatie zelf ten goede komt, eerder dan de rechthebbenden.
- Kan het de bedoeling zijn dat budgettaire inspanningen van de Vlaamse Gemeenschap voor de verenigingen deels tenietgedaan worden door dergelijke verhogingen? Voorafgaandelijk overleg is gewenst.

- Waarom is er nooit ingegaan op het voorstel van de Vlaamse regering om de inning van SABAM te koppelen aan de inning van de billijke vergoeding? Tegelijk met een minder duur inningsysteem zou dit de kost voor de verenigingen en anderen kunnen drukken én klantvriendelijker maken (één formulier, éénmaal betalen,.)

- Is het echt zo moeilijk om een transparant tarievenstelsel te ontwikkelen?

Minister Bert Anciaux hoopt dat dit signaal een overleg ten gronde kan opstarten, waarbij het beleid globaal wordt herdacht in plaats van versnipperde discussies te voeren.

info : Koen T'Sijen, woordvoerder van
minister Anciaux - tel. (02) 553 28 11