Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vlaanderen bracht Euronauten boven water

Datum nieuwsfeit: 21-12-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Vlaamse overheid
Zoek soortgelijke berichten
Vlaamse overheid

De Euronautencampagne van de Vlaamse overheid is een succes geworden. Met deze campagne, specifiek gericht naar jongeren, wilde de regering duidelijk maken dat Vlaanderen en Europa met elkaar verbonden zijn. Europa wordt net heel concreet door de bevoegdheden, instrumenten en instellingen waarover de deelstaat Vlaanderen beschikt.

Om die niet zo eenvoudige boodschap over te brengen naar jongeren, liet de Vlaamse regering een campagne ontwikkelen die op verschillende vlakken baanbrekend was. De campagne was opgebouwd rond een boot, de Euronautilus. Via advertenties en spotjes in de media werden de jongeren naar een website geloodst, waar diepgaande informatie ter beschikking was over het verband tussen Vlaanderen en Europa. Tijdens de campagneperiode scoorde deze website liefst 118.000 hits. Dit vormt het bewijs voor het welslagen van de campagne.

Tegelijk heeft een Euronautilus-boot de voorbije maand ook effectief de Vlaamse hoofdstad Brussel en de vijf provinciehoofdsteden aangedaan. Op de boot liep een expo in samenwerking met Vlaamse instellingen en organisaties die Europa voor jongeren tastbaar maken. In elke stad vond ook een fuif plaats waarvoor werd samengewerkt met media gericht op de doelgroep van jongeren.

De bezoekersaantallen op deze boot vielen aanvankelijk wat tegen. De verklaring daarvoor ligt in de timing van de campagne, vlak voor en tijdens de hoogtepunten van het Belgisch voorzitterschap van de EU. Die periode viel samen met de examentijd voor jongeren.

Deze campagne was na een openbare aanbesteding toegewezen aan Slangen & Partners. Er was een budget vrijgemaakt van 40 miljoen frank (1 miljoen euro) BTW inbegrepen. Daarvan ging ongeveer de helft naar de aankoop van mediaruimte. De andere helft ging naar het reclamebureau, dat verantwoordelijk was voor het concept, de productie van de advertenties, de bouw van de website en de organisatie, coördinatie, logistiek en reservaties van de expo en de fuiven. Hiervoor trok het reclamebureau onderaannemers aan.

(meer info: Bart Tommelein, woordvoerder van de minister- president, Martelaarsplein 19, 1000 Brussel, tel. 02/553.29.11)


---

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie