Kerkinactie voor opvang asielzoekers uit moeilijke landen

Datum nieuwsfeit: 21-12-2001

KERKEN IN ACTIE

Kerkinactie voor opvang asielzoekers uit moeilijke landen

Kerkinactie voor opvang van asielzoekers uit zogenaamde moeilijke landen

VluchtelingenWerk Nederland voert een actie voor asielzoekers die langer dan drie jaar in Nederland zijn en die afkomstig zijn uit zogenaamde 'moeilijke landen'. Kerkinactie steunt deze actie en roept de overheid op een einde te maken aan de onzekerheid waarin deze mensen al jaren verkeren.

Kerken in Nederland worden steeds vaker geconfronteerd met schrijnende situaties van asielzoekers die na jaren van onzekerheid op straat worden gezet. Een actueel voorbeeld is een Iraanse moeder met twee dochters waarvan a.s. vrijdag (21 december) voor kerst de opvang wordt beëindigd. Zij komen op straat, terwijl de vader van het gezin een voorlopige voorziening op humanitaire gronden heeft en dus in de opvang mag blijven.

De eenmalige bijzondere maatregel waar VluchtelingenWerk om vraagt, is niet alleen een humaan antwoord op schrijnende individuele situaties, het ontlast op termijn ook de overvolle asielzoekerscentra. Daarnaast helpt het ook bij het oplossen van de achterstanden bij de IND en bij de rechtbanken. Dit laatste is volgens Kerkinactie nodig om de Vreemdelingenwet 2000 een kans van slagen te geven. Anders moeten in de nabije toekomst opnieuw asielzoekers jaren wachten voordat ze duidelijkheid hebben.

Noot voor redacties