Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

QEP-onderzoek naar vliegcomfort zakenreiziger

Datum nieuwsfeit: 23-12-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PERSBERICHT - 23 DECEMBER 2001

QEP-onderzoek vliegcomfort zakenreiziger

Ook dit jaar heeft onderzoeker Andy Smulders weer tienduizenden kilometers Business Class afgelegd om erachter te komen welke luchtvaartmaatschappijen beter scoren dan andere. De opzienbarende resultaten lees je in Qep.

Andy Smulders, directeur van marketingbureau Alasta uit Tilburg: "Om tot een goed vergelijk te kunnen komen tussen de verschillende Business Class producten zijn de concepten nauwkeurig getest en beschreven. Welke maatschappij scoort hoog en wie kan zijn product nog aanzienlijk verbeteren?

Uitgangspunt was om te kijken naar de kwaliteitsverschillenbij het inchecken, de business lounge, het comfort van de stoelen, de culinaire verzorging aan boord, het inflight ntertainmentsysteem en de cabineservice van het personeel. Ook de mogelijkheden van de verschillende klassen voor een zakenreiziger zijn bekeken. Hierbij valt op dat de luchtvaartmaatschappijen ook een tussenklasse aanbieden. Virgin Atlantic, BMI (voormalig British Midland) op de Trans Atlantische route, Garuda Indonesia en United Airlines lopen daarin voorop; een aantrekkelijk prijs voor een betere zit en service dan in de Economy Class. De zakenreiziger zal de keus voor een vliegtuigmaatschappij laten afhangen van zaken wat hij belangrijk vindt. Wil de zakenreiziger werken, rusten of vermaakt worden? Boven aan de lijst staat in ieder geval een zo kort mogelijke vlucht, rechtstreeks indien mogelijk."

Inchecken

Duidelijk zichtbaar zijn de verschillen in benadering. Virgin Atlantic stuurt een limousine en haalt je thuis op. KLM biedt gratis eerste klas treinreizen aan en andere laten je op eigen gelegenheid naar de luchthaven komen. Toch presteert Virgin Atlantic het beste. Zonder uit de auto te komen wordt de bagage ingecheckt en word je per limo naar de business lounge gebracht. Geen wachttijden en drukte, maar gewoon relaxt aan de reis beginnen. Slechtste incheck procedure is wel het inchecken bij United Airlines in Washington. In het algemeen is de kwaliteit van het inchecken in Amerika een stuk minder plezierig dan in Europa. Het personeel is er ongeïnteresseerd en niet te veel vragen stellen is de regel.

Business Lounge

Op eenzame hoogte wat betreft de business lounge staat de Club House Lounge van Virgin Atlantic op Londen Heathrow. Gratis internationale telefoongesprekken, bediening bij het serveren van de drankjes en de menu's van de grote- en kleine kaart. Even je schoenen laten poetsen of naar de kapper in de lounge, een aangename massage of eens lekker rustig een boek lezen in de `jaren vijftig' bibliotheek. Na afloop van de vlucht kan men in de aankomsthal een douche nemen en het ontbijt nuttigen in de speciale revivals lounge. Sterk zijn ook de nieuwe Business Class lounge van Emirates op Dubai, de Senators lounge van Lufthansa op Frankfurt, de Garuda lounge op Jakarta en de KLM Royal Wing lounge op Schiphol. Tegenvallend was de Business lounge van Qantas / Air Pacific in Fiji.

Stoelen

Nodig voor een optimale rust en slaappositie zijn de recline positie en de ondersteuning van de benen. Op dit moment zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen bezig met het ombouwen van de stoelen in de Business Class naar een recline positie van 180 graden, waardoor men een bed kan maken met een lengte van 185 cm. Te kort voor lange mensen vind ik. Virgin Atlantic en Gulf Air bieden nu echter al een betere variant op deze optie. Twee totaal verschillend concepten waarbij Virgin Atlantic gebruik maakt van een liftprincipe en de stoel op de grond zakt en onder de voorstoel schuift en Gulf Air waar men gewoon een gigantische ruimte heeft tussen de stoelen en je elektrisch in een horizontale positie legt. Beide komen tot een lengte van 198 cm. Sterk zijn verder de stoelen van KLM, Sabena, American Airlines en Lufthansa, tegenvallend de stoelen van Swissair en Qantas, die door een te beperkte recline positie en beenruimte een slechte en onplezierige zit voorschotelt.

Culinaire verzorging

Ieder kiest hier een eigen concept. Men krijgt of een uitgebreide maaltijd in een kant-en klaar schaaltje met wat losse voorgerechten of men serveert het eten vanaf een trolley. De laatste is de meest aangename. De reiziger bepaalt zelf de hoeveelheid en de mix van de gerechten. Toonaangevend is de service van Lauda Air. Een chef-kok bereidt de maaltijdenaan boord. Als voorafje soep, een voorgerecht en een ruime keus aan hoofdgerechten van het befaamde Do&Co restaurantuit Wenen. Misschien een wokgerecht dat wordt geserveerd vanuit de wok door de chefkok, een nagerecht met kaasplankje, een ijsje of een kopje koffie en likeur na met chocolade toe. De maaltijd- en drankservice van Lauda Air mag een voorbeeld zijn voor alle andere vliegtuigmaatschappijen. Sterk in de maaltijdservice zijn verder Lufthansa, Emirates, Garuda Indonesia en Turkish Airlines. Tegenvallend waren voor mij Delta Airlines en Air Pacific.

Inflight entertainment

Het inflight entertainment biedt een mix aan verschillende vormen: klein of groot scherm, met op zonder touch bediening op het scherm, DVD players, airshows, video's on demand of een spelletjes programma. Een keus van zeven tot veertig kanalen is al heel gewoon bij de verschillende vliegtuigmaatschappijen. Er zijn speciale hoofdtelefoons die het bijgeluid in het vliegtuig weghalen en zodoende het optimale geluid overdragen naar de gehoorgang. De meest uitgebreide systemen worden gegeven bij Lauda Air ( hierbij kan men in de lucht ook met een creditcard rechtstreeks spelen in het casino van Wenen) Cathay Pacific en Virgin Atlantic. Opvallend bij Swissair is het ontbreken van een monitor. Men krijgt wel de mogelijkheid om gebruik te maken van een luxe DVD speler, maar mist toch de monitor en Airshow. Belangrijk is wel een apart in- en outbound programma. Een zakenreiziger, die meestal weer snel terug vliegt, wil niet graag op de terugvlucht naar dezelfde film kijken. Gelukkig kom je dat niet vaak meer tegen. Maar het belangrijkste is dat het systeem werkt en geen storingen geeft, een crime als je dat overkomt op een vlucht van zo'n twaalf uur.

Cabine service

Een juiste verhouding van het aantal stewardessen of stewards (Qantas) is bepalend voor de service, snelheid en resentatie van het product. Teveel personeel geeft een gevoel van `laat mij nu even' en te weinig personeel geeft een gevoel van `werkt men hier nog wel'. Acht passagiers voor één stewardess of steward is de juiste verhouding. Lauda Air en Virgin Atlantic bieden een jong en een dynamische service, KLM, Lufthansa, Swissair en Emirates een wat conservatievere service en bij Garuda Indonesia een wat terughoudende service. De service gegeven door de vliegtuigmaatschappijen is bij geen enkele slecht te noemen. Afhankelijk van de smaak en wensen van de zakenreiziger zal men zich bij de een wat beter thuis voelen dan bij de andere. Een juist mix tussen stewards en stewardessen is wel belangrijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat de stewards een slechter service geven dan de vrouwelijke collega's (eerder in tegendeel) maar het oog wil ook wat. Conciërge begeleiding door een lid van de luchtvaartmaatschappij zit nu nog in de beginfase maar zal in de toekomst gewoon zijn.

Iemand die de zakenreizigers begeleidt tot in het vliegtuig en problemen snel en efficiënt kan oplossen geeft een geruststellend gevoel en een plezierige start van de vlucht.

KLM

In het onderzoek van 2000 kwam de KLM helaas niet al te best uit het onderzoek. Men had net de New World Business Class geïntroduceerd en daar zaten nog wat haken en ogen aan. In het najaar van 2000 besloot men drastische wijzigingen door te voeren in de New World Business Class en het gehele product te verbeteren. Voor het eerst in jaren kan de KLM nu zeggen dat er inderdaad een fantastisch product is neergezet. Dit product is perfect afgestemd op de wensen en behoefte van de Nederlandse zakenreiziger. De recline positie is vergroot naar de 150 graden ofwel 60 inch wat nu garant staat voor een perfecte rust- en slaappositie. Minder stoelen in the World Business Class, een snellere service, de herintroductie van de Indische rijsttafel en een aangepast etensconcept hebben meer toegevoegde waarde gegeven dan vooraf voor mogelijk was gehouden. Ook de Delfsblauwe huisjes zijn gebleven, een waardevol collectors item voor de zakenreiziger.

ONDERZOEK

Beste Business Class

Rang Cijfer

1. Virgin Atlantic 9,4

2. Lauda Air 9,2

3. Gulf Air 8,9

4. Lufthansa 8,8

5. Emirates 8,5

6. KLM 8,2

7. American Airlines 8,0

8. Sabena 7,9

9. BMI ( Br Midland ) 7,7

10. US Airways 7,5

11. Turkish Airlines 7,2

12. Qantas 7,1

13. Garuda Indonesia 7,0

14. Cathay Pacific 6,6

15. Swissair 6,5

16. Delta Airlines 6,2

17. Air Pacific 6,0

18. United Airlines 5,8

Singapore Airlines en British Airways zijn niet meegenomen in het onderzoek. Wijzigingen worden op dit moment doorgevoerd in de Business Class.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie