Gerard van Leijenhorst overleden

Datum nieuwsfeit: 27-12-2001
Bron: CDA

Gerard van Leijenhorst overleden (31 Dec 2001)

Vrijdagmorgen 27 december jl. is Gerard van Leijenhorst op 73-jarige leeftijd overleden. Van Leijenhorst was al geruime tijd ziek. Van Leijenhorst begon zijn landelijke politieke loopbaan in 1971 als Tweede Kamerlid voor de CHU. Hij was verder staatssecretaris van Binnenlandse Zaken in het kabinet-Van Agt 2 en 3 (81-82) en staatssecretaris van Onderwijs in het eerste kabinet Lubbers (82-86). Daarna keerde hij terug naar de Kamer.

CDA-leider Jan Peter Balkenende kenschetste Van Leijenhorst in een eerste reactie als een oprecht christen die gedurende vele jaren zijn beste krachten heeft gegeven voor de christen-democratie. Hij had een grote betrokkenheid bij de zwakkeren in de samenleving en een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Balkenende noemt Van Leijenhorst een belangrijk steunpilaar van het christelijk onderwijs.