In 2002 schijnwerper op historische rijkdom

PERSBERICHT - 31 DECEMBER 2001

In 2002 schijnwerper op historische rijkdom

Jaarthema's voor Franstalig België succesvol

Terwijl de laatste hand wordt gelegd aan het programma voor het jaarthema 2002, dat als kapstok wordt gebruikt voor de toeristische promotie van Franstalig België in Nederland, tonen de zojuist gepubliceerde cijfers van het CVO (Continu Vakantie Onderzoek) over de zomer van 2001 aan dat het thema van vorig jaar ten zeerste gewaardeerd is door de Nederlandse toeristen die een bezoek hebben gebracht aan Brussel en de Ardennen.

Dat schrijft directeur Walter Vanstraelen van het Belgisch Verkeersbureau voor de Ardennen en Brussel. In Brussel is het aantal Nederlandse bezoekers tussen begin juni en eind augustus 2001 met 60% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2000.

Drie van de vier Nederlanders hebben verklaard dat ze met name voor de restaurants naar Brussel zijn geweest. In Wallonië is het aantal Nederlandse bezoekers de afgelopen zomer gelijk gebleven ten opzichte van de zomer van 2000. Het bezoek aan restaurants staat daar na wandelen en winkelen op de 3e plaats in het rijtje van favoriete vakantiebezigheden. Zonder twijfel is het thema 'in het hart van smaken en geuren' dus een stimulans geweest voor de Nederlandse toerist.

Een mooie vijfde plaats

Kijkend naar de cijfers van zomer 2001 kan worden vastgesteld dat 50% van de Nederlandse bezoekers aan België naar het Franstalige deel van het land gaat. Voor Wallonië betekent dat een status quo maar voor Brussel is er sprake van een stijging van 60% ten opzichte van vorig jaar.

Er zijn ook meerdere redenen tevreden te zijn over de resultaten van Wallonië. Allereerst blijft 40% van de Nederlanders in 2001 meer dan 12 dagen, terwijl dat in 2000 nog slechts 27% betrof. De tweede reden tot tevredenheid is dat de spreiding over de zomermaanden van de vakanties in Wallonië beter is dan ooit: 3 1 % in juni, 45% in juli en 24% in augustus. In 2002 bedroegen die percentages nog 16% in juni, 37% in juli en 47% in augustus. Tenslotte stemt het ook tevreden dat het aantal Nederlandse toeristen afkomstig uit Limburg wederom en als vanouds bijna 20% bedraagt terwijl dat percentage in 2000 gedaald was tot onder de 10%.

Wat komt de Nederlander in Wallonië doen? De bezoekers van de zomer 2001 geven als antwoord allereerst wandelen, gevolgd door winkelen, restaurants, watersport en lekker niets doen. In Brussel staan de restaurants en de wandelingen voor winkelen op het lijstje en 100% van de verblijven in deze stad betreft een korte vakantie.

Als men alleen de cijfers van Franstalig België in beschouwing neemt, dan staan we met 304.000 vakanties op een mooie vijfde plaats, ex aequo met Vlaanderen, op de hitlijst van favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen van de Nederlandse toerist. De eerste plaats wordt met 1.530.000 vakanties bezet door het onhaalbare Frankrijk, gevolgd door Duitsland met 774.000 vakanties, Spanje 722.0000 en Oostenrijk 328.000.

Lichaam en geest

Na het thema van lekker eten en drinken in 2001, zetten we in 2002 onze historische rijkdom in de schijnwerpers om de Nederlandse toerist naar Wallonië en Brussel te trekken. Na de inwendige mens is nu dus de geestelijke mens aan de beurt.

Iedereen weet wel een beetje dat België rijk is aan historische locaties en gebouwen maar als je het programmaboekje met honderd pagina's raadpleegt en de speciale pagina's met suggesties die geschikt zijn voor groepen, dan zullen er toch weinig Nederlanders zijn die niet versteld zullen staan van het grote aantal bestaande historische gebouwen.

Van de prehistorie tot nu, elk tijdperk van het menselijk avontuur liet sporen na in Wallonië en Brussel. Grotten, mijnen, archeologische opgravingen, kastelen, abdijen, donjons, citadels, kerken, strijdperken, getuigen allemaal op hun eigen manier van een periode in de geschiedenis. Sommige locaties en monumenten zijn heel bekend, andere veel minder en sommige zijn speciaal voor deze gelegenheid open voor het publiek of ingrijpend gerestaureerd, zoals bijvoorbeeld de abdij van Stavelot.

Een speciale brochure

Net als elk jaar is er een brochure op AS formaat beschikbaar op het kantoor van het Belgisch Verkeersbureau voor de Ardennen en Brussel. De naam van de brochure luidt dit jaar: 'in het hart van de geschiedenis'. In 2002 zullen de woorden 'Brussel, culturele hoofdstad' en 'Ardennen, natuur en cultuur' eens te meer een afspiegeling zijn van de overduidelijke realiteit.

Walter Vanstraelen