Commando helikopterdetachement SFOR overgedragen

Commando helikopterdetachement SFOR overgedragen

31-12-2001

Persbericht Ministerie van Defensie DV/PB/120

Op het vliegveld Divulje Barracks bij Split (Kroatië) is vanmorgen (31 december) het helikopterdetachement van de Koninklijke Luchtmacht afgelost. De nieuwe commandant van het luchtmachtdetachement is luitenant-kolonel R. van Ravenzwaaij. Hij lost luitenant-kolonel R. Cuppes af.

Tot nu toe werden de SFOR-taken waargenomen door vijf Cougar AS532-transporthelikopters van het 300-Squadron van de Tactische Helikoptergroep Koninklijke Luchtmacht, afkomstig van de vliegbasis Soesterberg. De taken zijn nu overgenomen door vier CH-47D Chinook-transporthelikopters van het 298-Squadron, eveneens afkomstig van de vliegbasis Soesterberg. De luchtmacht levert sinds eind 2000 helikopters ten behoeve van de SFOR-vredesmacht in Bosnië.

Het detachement bestaat uit ongeveer 150 militairen van de Koninklijke Luchtmacht en kent diverse taken. Ten behoeve van medische hulp- en evacuatievluchten van het zogenoemde "Incident Response Team" van SFOR staat 24 uur per dag een helikopter gereed in Sipovo (Bosnië). In het eerste halfjaar van 2001 werden ten behoeve van dit team 18 vluchten uitgevoerd, in het tweede halfjaar 45. Daarnaast zijn de helikopters beschikbaar voor het snel invliegen van de zogenoemde Divisie-reserve. Tot slot verzorgen de helikopters ook algemene vervoerstaken voor de vredesmacht in Bosnië. (foto: Arnoud Verchoor, vlb. Soesterberg)