Ernstig verkeersongeval met politieauto op A-2 in Maastricht

Datum nieuwsfeit: 01-01-2002
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: , plaats: Maastricht 1-01-2002
Persbericht politieauto betrokken bij ernstige aanrijding

Maastricht, 1 januari 2002

Maastricht, drie gewonden bij verkeersongeval op A-2 te Maastricht:

Dinsdagmorgen 1 januari 2002 heeft een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden op de autosnelweg A-2 te Maastricht tussen een personenauto en een opvallende politieauto. Drie personen raakten gewond. Zij werden overgebracht naar ziekenhuizen te Maastricht (AZM) en Heerlen (Atrium).
De aanrijding ontstond dinsdagmorgen kort na acht uur op de A-2 (stadstraverse) te Maastricht en wel op de kruising President Rooseveltlaan Voltastraat Prof. Cobbenhagenstraat. De over de stadstraverse, in de richting van Luik, rijdende opvallende politieauto die zwaailicht voerde, kwam op de genoemde kruising door nog onbekende oorzaak in aanrijding met een van rechts vanaf de Prof. Cobbenhagenstraat te Maastricht de kruising oprijdende personenauto. terwijl de kruising beveiligd is met verkeerslichten. Er volgde een aanrijding waarbij beide autos totaal los geraakten.

Een automobilist, rijdende over de stadstraverse maar in tegenovergestelde richting als de politieauto, zag de aanrijding gebeuren en waarschuwde meteen via 112 de hulpdiensten. De bestuurder van de personenauto, een 31 jarige inwoner van Ransdaal, werd ernstig gewond overgebracht naar het Academisch ziekenhuis te Maastricht, terwijl de bijrijder van de politieauto overgebracht werd naar het ziekenhuis te Heerlen. De bestuurder van de politieauto zat bekneld in de auto, en kon na 1.5 uur uit zijn benarde positie worden bevrijd. Een traumateam van het AZM en de brandweer van Maastricht begeleidden en bevrijdden de beknelde politieman. Daarna werd hij ernstig gewond overgebracht naar het Academisch ziekenhuis te Maastricht.
De afdeling verkeer van de politie stelt een onderzoek in naar de juiste toedracht.

De autosnelweg A-2 werd meteen na het verkeersongeval in beide richtingen afgesloten. Het verkeer had daar de eerste uren slechts weinig last van omdat het verkeersaanbod gering was. De afsluiting en de omleiding hebben geduurd tot rond het middaguur.

De gewond geraakte politieagenten hebben de leeftijd van 43 (bestuurder) en 31 jaar (bijrijder).