Jaren van hoge economische groei zijn verleden tijd

Datum nieuwsfeit: 02-01-2002
Bron: Kamer van Koophandel Utrecht
Kamer van Koophandel Utrecht

Groei valt terug, Utrecht scoort hoger dan rest van Nederland

De jaren van hoge economische groei zijn voorbij. De export en de werkgelegenheid namen in 2001 nog toe, maar de omzet heeft zich gestabiliseerd. Het ondernemersvertrouwen daalde ook en komt overeen met het vertrouwen van zo'n drie à vier jaar geleden. In vergelijking met de rest van Nederland ontwikkelt de regio Utrecht zich relatief goed. Op alle fronten presteert het Utrechtse bedrijfsleven beter.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de Enquête Regionale Bedrijfsontwikkeling (ERBO) over het jaar 2001. KvK-voorzitter J. Bielders maakte die op 18 december bekend.

Omzet

De omzet stabiliseert zich dit jaar in de regio Utrecht. De omzet gemiddeld in Nederland is met 1 procent gedaald. Het is voor het eerst sinds 1993 dat de omzet in de regio en landelijk niet meer groeit.

Export

De export in de regio Utrecht is met 2,2 procent gegroeid, terwijl hij landelijk met 1,8 procent daalde. Vooral de kleine bedrijven veroorzaken deze groei. De export bij de kleine bedrijven nam met 4,5 procent toe.

Investeringen

Het aantal bedrijven met een toename van de investeringen is dit jaar afgenomen. De investeringsbereidheid onder het Utrechtse bedrijfsleven is nog wel hoog: 73 procent van de bedrijven investeerde in 2001. Landelijk ligt dat percentage op 67.

Rendement

Het percentage bedrijven dat het behaalde rendement over het eigen vermogen als voldoende beoordeelt, is iets gedaald tot 75 procent. Landelijk ligt dat iets lager.

Bedrijfsresultaat

Bijna 90 procent van de Utrechtse bedrijven maakt winst. Dit jaar zijn dat relatief meer kleine bedrijven. Het relatieve aantal grote bedrijven met winst is een paar procent afgenomen.

Werkgelegenheid

De werkgelegenheid in de regio Utrecht neemt nog steeds toe. Het aantal fulltime arbeidsplaatsen steeg met bijna 2,5 procent en dat is iets hoger dan het landelijk gemiddelde.

Verwachtingen voor 2002

Het ondernemersvertrouwen is substantieel gedaald na het historisch hoogtepunt in 2000. In de regio Utrecht is het ondernemersvertrouwen terug op het niveau van drie tot vier jaar geleden. Wel blijft het hoger dan landelijk gemiddeld, al is het verschil met de rest van Nederland kleiner geworden.

De ERBO wordt elk jaar gehouden door de Kamers van Koophandel in Nederland. In deze conjunctuurenquête vragen de KvK's het bedrijfsleven naar de economische gang van zaken in het lopende jaar en de verwachtingen voor het komende jaar.

In het gebied van de Utrechtse Kamer van Koophandel hebben in 2001 ruim 2000 bedrijven medewerking verleend aan het onderzoek.