Vervoerswens van klant moet voortaan centraal staan

Bron: CDA

Eurlings: vermaatschappelijking bij NS doorvoeren

Vervoerswens van klant moet voortaan centraal staan

"Met het naar huis sturen van de directie en de raad van commissarissen van de NS en de NS als het ware onder curatele bij het departement van Verkeer en Waterstaat, zijn we er natuurlijk niet. Minister Netelenbos die nooit een visie heeft gehad op hoe het anders moest met de Spoorwegen zal zelf met ideeën moeten komen. Zij moet niet gaan wachten op de voorstellen van de interim-leiding", zegt CDA-Tweede Kamerlid Camiel Eurlings. "Paars heeft niet de klant, maar de aandeelhouder centraal gesteld en daar plukken we de wrange vruchten van. Dat de NS uiteindelijk niet naar de beurs ging, is te danken aan de inzet van Jaap de Hoop Scheffer."

Het roer moet nu echt om, vindt het CDA. De klant met zijn vervoerswensen hoort centraal te staan. Er moet een vermaatschappelijking worden doorgevoerd. De klant moet een positie krijgen in de besluitvormende organen van de NS. Het lijkt Eurlings verstandig als Netelenbos bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen invulling zou geven aan het CDA-idee van vermaatschappelijking door een commissaris namens de klanten aan te stellen bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van de Consumentenbond of de reizigersorganisatie Rover.

Eurlings vindt dat de hele verzelfstandiging van de NS opnieuw bekeken moet worden. Hij vindt ook dat het bedrijf zelf- de werknemers- meer prestatiegericht naar de klant moet opereren. In de beloningsstructuren zou met geleverde prestaties meer rekening gehouden kunnen worden. De CDA'er roept de bonden op schouder aan schouder samen met de interim-leiding de problemen bij de NS aan te pakken.

Eurlings wijst er op dat de minister door departementale ambtenaren aan te stellen als commissaris niet alleen haar politieke verantwoordelijkheid markeert, maar ook volledig ambtelijk toezicht introduceert. De vraag is of de bedrijfsvoering van de NS daarmee gediend is. De ambtenarij terug bij de NS is terug naar het verleden en is niet de oplossing. Het bedrijf moet een moderne, klantgerichte organisatie worden waar de werknemer en de reiziger weer trots op zijn.

De plotselinge belofte van Netelenbos dat er meer treinen zullen rijden en de dienstverlening wordt verbeterd, noemt Eurlings een politieke ommezwaai. "De minister heeft zich nooit verzet tegen het schrappen van treinen. Ik wil graag van haar in de Kamer zo spoedig mogelijk horen hoe zij denkt haar belofte waar te maken."

Voor verdere informatie: Camiel Eurlings tel.0035 1213474979 of CDA-Voorlichting Marianne Fennema 06-53267862