Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Weinig kennis consumentenrecht bij winkelpersoneel

Datum nieuwsfeit: 07-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

TROS

Onderzoek Radar: dikke onvoldoende winkelpersoneel

Afdeling Communicatie
Hilversum, 06-01-2002

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 7 januari
Nederland 2, 19.25 uur

ONDERZOEK RADAR: DIKKE ONVOLDOENDE WINKELPERSONEEL OP GEBIED VAN

CONSUMENTENRECHT

Het is bedroevend gesteld met de kennis van het consumentenrecht bij winkelpersoneel in de wit- en bruingoedsector, zo blijkt uit een kwalitatief onderzoek dat het TROS-consumentenprogramma RADAR uitvoerde in samenwerking met marktonderzoeksbureau Key-net. Het bureau deed een veldonderzoek in een groot aantal winkels. RADAR legde 10 vragen voor aan personeel van wit- en bruingoedzaken.

Gemiddeld werden slechts 4 van de 10 vragen juist beantwoord, een dikke onvoldoende. Maar liefst 60% van de vragen werd foutief beantwoord. Maandagavond 7 januari om 19.25 uur presenteert RADAR de resultaten van het onderzoek.

Op de vraag wie de reparatiekosten moet dragen van een 16 maanden oude wasmachine met een jaar garantie, gaf slechts 11% van het winkelpersoneel het juiste antwoord. Dat antwoord moet zijn dat de winkelier, gelet op de te verwachten levensduur van een wasmachine, de reparatiekosten goeddeels voor zijn rekening moet nemen.

Op de vraag of klanten al dan niet tegoedbonnen moeten accepteren als compensatie voor een ondeugdelijk product gaf 75% van het verkooppersoneel het verkeerde antwoord.
Zo werd gevraagd of een winkelier die op de achterzijde van de kassabonnen vermeldt dat er geen geld teruggegeven wordt, maar bij omruiling slechts tegoedbonnen worden verstrekt nooit geld hoeft terug te geven. 'Indien een klant na een half jaar terugkomt met een onherstelbaar kapot koffiezetapparaat en een nieuw exemplaar of z'n geld terugvraagt, en de winkelier heeft geen vervangbaar apparaat en biedt tegoedbonnen aan voor het volledige aankoopbedrag, moet de klant dat aanbod dan accepteren?'
Slechts een kwart van de verkopers wist dat de klant recht heeft op teruggave van het aankoopbedrag in contanten omdat een ondeugdelijk product is geleverd.

De vraag die het best beantwoord werd was of ouders de aanschaf van een videocamera van rond de 800 euro door hun 14-jarige zoon kunnen terugdraaien. Driekwart van de verkopers weet dat het antwoord op deze vraag ja is.

Het bedrijf dat de beste resultaten scoorde in het onderzoek is Block. De Block-medewerkers wisten 55% van de gestelde vragen juist te beantwoorden. De slechtste resultaten werden geboekt bij BCC en Megapool. Slechts 3 van de 10 vragen werden door het personeel van deze wit- en bruingoedgiganten correct beantwoord.

RADAR heeft de directies van Block, BCC en Megapool gevraagd commentaar te leveren op de resultaten.

Presentatie: Antoinette Hertsenberg

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie