Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Succes bereikt Nieuwsbank te laat om ontslagen te voorkomen

Datum nieuwsfeit: 09-01-2002
Bron: Nieuwsbank BV
Zoek soortgelijke berichten
Meer uit deze bron
Ingezonden persbericht

Succes bereikt Nieuwsbank te laat om ontslagen te voorkomen

UTRECHT, 20020109 -- Het interactief persbureau Nieuwsbank moet zeven van haar negen medewerkers ontslaan om het hoofd boven water te houden. Tegelijkertijd is de omzet in 2001 anderhalf keer zo groot als die van 2000. Het bedrijf dreigde aan haar eigen succes te gronde te gaan.

Het goede nieuws is dat nieuwsconsumenten wel degelijk bereid blijken te betalen voor online nieuwsberichten. Sinds het invoeren van een online betaalsysteem, in oktober vorig jaar, is de tot dan toe stagnerende omzet met 50 procent gestegen. "Daaruit blijkt niet alleen de levensvatbaarheid van Nieuwsbank," aldus algemeen directeur Bert van Noord, "maar ook de juistheid van ons nogal gewaagde betaalconcept. Het is niet zo dat internetters niet bereid zouden zijn te betalen voor nieuws. Ze zijn alleen niet bereid te betalen voor nieuws dat ze niet nodig hebben."

De ontslagen vallen vooral onder de werkstudenten die tot nu toe zorgden voor ladingdekkende koppen boven de persberichten die verder ongewijzigd worden gelaten. Er verdwijnen twee fulltime equivalenten op een totaal van vijf. Door het alsmaar stijgend aantal persberichten dat dagelijks verwerkt moest worden zijn in de loop der jaren steeds meer losse medewerkers aangenomen. De burnrate liep daardoor op tot 15.000 gulden per maand. Medio vorig jaar konden geen financiers meer gevonden worden om die brand te blussen.

Toch zijn de vooruitzichten voor Nieuwsbank niet somber. Het in oktober begonnen systeem van online betalingen blijkt goed te werken. Zowel inzenders als afnemers van persberichten krijgen nu de keus tussen gratis of betaalde dienstverlening. Wat gratis ingezonden is kan alleen tegen betaling worden bekeken en andersom is alles waar de inzender voor betaalt voor iedereen gratis beschikbaar. Dit systeem leidde direct tot een flinke stijging van het aantal betalende abonnees terwijl vooral uit de non-profit sector steun kwam in de vorm van aanmoedigingspremies. De omzet in het laatste kwartaal is zo gestegen dat de totale jaaromzet uitkwam op anderhalf keer de omzet van 2000.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie