Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Invoering euro bij NS soepel verlopen

Datum nieuwsfeit: 11-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Nederlandse Spoorwegen
Zoek soortgelijke berichten

Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Invoering euro bij NS soepel verlopen
11 januari 2002
De invoering van de euro is bij NS goed verlopen. Aan het eind van de eerste week van het nieuwe jaar betaalde ongeveer 90% van onze klanten met euro. Een gedegen voorbereiding heeft ervoor gezorgd dat ondanks de invoering van de nieuwe munt er ook tijdens de eerste dagen van het nieuwe jaar geen lange wachtrijen aan de loketten en de automaten werden veroorzaakt. Klanten konden goed en efficiënt geholpen worden. Wisselgeld

NS is al jaren geleden gestart met voorbereidingen voor de invoering van de euro. Belangrijk uitgangspunt bij de omschakelingsoperatie was het beperken van overlast voor klanten. Er werd verwacht dat de wachtrijen aan het loket door euro tijdelijk fors zouden oplopen. Om dat zoveel mogelijk te voorkomen, werd op met name grotere stations extra personeel ingezet. Daardoor konden meer loketten worden opengesteld. In sommige gevallen werd zelfs van extra balies gebruik gemaakt. Daarnaast zijn op 380 stations 600 automaten aangepast voor de acceptatie van euromuntgeld en zijn er 150 nieuwe automaten (Enkele Reis en Retour) geplaatst.

Op 2 januari betaalde 20% van de klanten met euro. Het merendeel ging naar het loket, vooral om voor de eerste maal euros terug te krijgen. De klant betaalde vooral in grote coupures om zo aan euro wisselgeld te komen. NS had voldoende wisselgeld ingeslagen om ook deze service te kunnen bieden. Aan de loketten was de sfeer goed: klanten en het goed opgeleide NS-personeel hielpen elkaar met de nieuwe munt. Campagne

Om alles op de stations rustig en veilig te laten verlopen had NS tijdens de eerste week van januari ook voor extra beveiligingspersoneel en Spoorwegpolitie gezorgd. De goede samenwerking tussen verschillende bedrijfsonderdelen en de campagne met leuzen als: betaal gepast in euro, koop treinkaartjes in de voorverkoop, betaal zoveel mogelijk met pin en haal sneller een kaartje bij de NS-Kaartautomaat hebben zeker ook bijgedragen aan de soepele invoering van de euro.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie