Gratis guldenbiljetten afstorten voor ondernemers

Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 11 januari 2002

Gratis guldenbiljetten afstorten voor ondernemers

Woerden, 11 januari 2002 - Koninklijk Horeca Nederland is buitengewoon verheugd dat tenminste één grote bank tot 28 januari geen provisie vraagt voor het afstorten van de oude guldenbankbiljetten. Zij vraagt de overige banken dit ondernemersvriendelijke gedrag te volgen.

Dit besluit ligt in lijn met de uitspraken in de nieuwjaarsrede van voorzitter Jan Geenemans van Koninklijk Horeca Nederland. Hierin sprak de voorzitter zijn ongenoegen uit over de banken die bij de overgang van de gulden naar de euro op eigen terrein hadden gefaald.

Belangrijker nog dan provisievrij afstorten is het kosteloos mogen afstorten van de overgebleven standaardpakketten eurowisselgeld. Ondernemers hebben immers zo veel europakketten besteld om de invoering zo soepel mogelijk te laten verlopen. Euro's als wisselgeld teruggeven en guldens afstorten. Koninklijk Horeca Nederland vindt het onterecht dat ondernemers moeten betalen voor het inleveren van deze pakketten. Met name de toonbankinstelling hebben immers de eerste twee weken als wisselkantoor gefungeerd. Jeu Claes: "Een tegemoetkoming van de banken is hier op zijn plaats, geld wisselen is immers hún core business."

In een brief aan de Nederlandse Vereniging van Banken pleit Koninklijk Horeca Nederland voor een verlenging van de non-provisie-periode voor zowel de inwisseling van guldenbiljetten als de overgebleven standaardpakketten eurowisselgeld bij alle banken.

Voor meer informatie:
Communicatie en Persvoorlichting Koninklijk Horeca Nederland, tel. 0348 - 489457 of 06 - 51 554194
Jeu Claes, directeur Koninklijk Horeca Nederland, tel. 0348 - 489 430