Vakbond positief over bemiddelingsvoorstel kinderopvang

Datum nieuwsfeit: 11-01-2002
Bron: ABVAKABO FNV
ABVAKABO FNV

ABVAKABO FNV positief over bemiddelingsvoorstel kinderopvang (11 jan.)

ABVAKABO FNV reageert positief op het bemiddelingsvoorstel dat is gedaan door Mariëtte Hamer, Tweede Kamerlid van de PvdA. Jan Willem Dieten, CAO-onderhandelaar: Het is een goed plan, dat aansluit bij onze eerdere pogingen om bestuursleden van de CAO-partijen te laten bemiddelen in het CAO-conflict. Dat heeft tot nu toe niet tot resultaat geleid. Voor het slagen van een bemiddelingspoging, zoals voorgesteld door Hamer, is het wel noodzakelijk dat werkgevers het akkoord met De Unie ter discussie stellen. Anders levert een bemiddelingspoging geen resultaat op.

ABVAKABO FNV denkt dat er gezocht moet worden naar een bemiddelaar die maatschappelijk gezag heeft, sociaal betrokken is en kennis heeft van CAO-onderhandelingen. Namen noemt de bond niet. Ook is de bond van mening dat het moet gaan om bemiddeling; niet om bindende arbitrage.