Bedrijven worden sneller verkocht

7x24.nl

15-01-2002

Bedrijven worden sneller verkocht

In het afgelopen jaar zijn er weer meer bedrijven uit het MKB verkocht via de databank van de Bedrijvenbank. De afgelopen 7 jaar zijn er elk jaar meer bedrijven op deze wijze verkocht, wat dat betreft niets nieuws dus. Maar voor het eerst zijn er binnen de kritische termijn van 6 weken meer bedrijven verkocht. 6 weken is een kritische termijn omdat dan de piek in de verkopen is bereikt. Het afgelopen jaar is die piek significant hoger.

Uit jaarlijks onderzoek bleek de afgelopen jaren steeds dat binnen 6 weken na inschrijving van een bedrijf in de databank van de Bedrijvenbank ongeveer een kwart van de bedrijven was verkocht. Het ene jaar 24,8%, het andere 24,7%, een jaar 24,9%. Alle 6 onderzochte jaren voor 2001 ging het steeds om bijna 25% van de bedrijven die binnen 6 weken na inschrijving waren verkocht. In 2001 is dit percentage ineens verhoogd naar 29,6%. Dat is bijna 20% meer bedrijven dan voorheen.

Oorzaken

De oorzaken van deze plotselinge vrij drastische verhoging van het aantal bedrijven zijn:

1. Het aantal bedrijven dat door een intermediair wordt verkocht is ten opzichte van het aantal zelf-doeners zeer aanzienlijk verhoogd. Werden er voorheen 20 tot 25% zelf-doeners gesignaleerd in de databank, thans zit dit percentage onder de 10. Het beleid van de Bedrijvenbank is al enkele jaren dat bedrijven die zelf de verkoop ter hand willen nemen sterk wordt geadviseerd deze voor hen eenmalige operatie uit te besteden aan ervaren professionals. Steeds vaker wordt dit advies opgevolgd.

2. Ondernemers die hun bedrijf gaan verkopen hebben zich veel vaker gedurende langere tijd voorbereid. Het aantal intakes en voorbereidende gesprekken door de bij de Bedrijvenbank aangesloten intermediairs Fusie & Overname is aanzienlijk toegenomen. Ondernemers die enkele jaren tevoren beginnen met de voorbereidingen voor de verkoop zijn geen uitzondering meer. Als een goed voorbereid bedrijf zich laat inschrijven bij de Bedrijvenbank kan een daadwerkelijke verkoop binnen een korte tijd plaatsvinden. Nu is dat dus gestegen tot 30% van de bedrijven die binnen 6 weken na inschrijving zijn verkocht. In specifieke gevallen kan de verkoop nog sneller gebeuren. Administratiekantoren, acccountantskantoren en assurantieportefeuilles zijn in een aantal gevallen binnen enkele dagen, of zelfs 1 dag verkocht.

3. Ook de kopers zijn beter voorbereid. Sinds de kopers ook hun profiel bij de Bedrijvenbank kunnen laten opnemen, zijn zij zich beter bewust van wat ze zoeken, alleen al doordat zij zo gedwongen worden hun verlangens te formuleren.
De markt van fusie & overname in het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf lijkt een versnelling te hebben ingezet. Deze trend zal zich nog versterken nu uit onderzoek is gebleken dat de naoorlogse generatie familiebedrijven de komende jaren 50.000 nieuwe verkoopprofielen zal genereren. Inmiddels vindt 80% van de verkopen in Nederland plaats door de 78 bij de Bedrijvenbank aangesloten intermediairs (niet alle aangesloten intermediairs zijn zichtbaar op de site). Ook deze concentratie zal de markt transparanter en sneller maken.

Hans van Heertum

Voor nadere informatie: