CDA: tevreden over maatregelen, niet over Korthals

Vindplaats 2

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: tevreden over maatregelen, niet over Korthals

CDA: tevreden over harde maatregelen, maar niet over minister Korthals

'De vandaag door VVD-minister Korthals gepresenteerde harde maatregelen om het doorlaten van drugskoeriers aan te pakken, komen te laat en maakt zonneklaar dat de er de afgelopen periode teveel kilo's harddrugs zonder rechtshandhaving ons land zijn binnengekomen. Het geeft aan dat de minister te afwachtend, te laks en te laconiek heeft geopereerd. We kunnen tevreden zijn over de maatregelen, maar niet over de minister.' Dat zegt CDA woordvoerder Theo Rietkerk in een eerste reactie op het plan van Korthals.

'Het CDA wil een minister van Justitie die zelf weet wat wel en niet kan. Als de Tweede Kamer niet met de vuist op tafel had geslagen, waren de maatregelen er nu nog niet geweest. De harde maatregelen bevestigen de al eerder door het CDA in moties gevraagde onorthodoxe maatregelen.

Tijdens het spoeddebat dat op aanvraag van het CDA naar verwachting a.s. dinsdag zal worden gehouden, zal de minister wat Rietkerk betreft nadrukkelijk verantwoording moeten afleggen over het door hem gevoerde beleid. Op basis van de nog te ontvangen brief van staatssecretaris Bos aan minister Korthals, en de nog te ontvangen antwoorden op Kamervragen, zal de CDA Fractie tijdens het spoeddebat, het politieke eindoordeel over de minister van Justitie geven.

Voor meer informatie:

Theo Rietkerk woordvoerder, tel: 06-51603649.
Hans van der Vlies CDA Voorlichting, tel: 06-53153269.

18 jan 02 18:50