Verkeershandhavingsteam korps Limburg-Zuid

Datum nieuwsfeit: 18-01-2002
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Heerlen 18-01-2002 Verkeershandhavingsteam
Politiebericht, 13.15 uur (JC)

Gedurende de maand december 2001 werden 45 meldingen gedaan

Op 1 december 2001 werd bij het Verkeershandhavingsteam van de regiopolitie Limburg Zuid een meldpunt agressief verkeersgedrag ingericht. Het algemene doel hiervan is het terugdringen van het verkeersgevaarlijk rijgedrag van de bestuurders van motorrijtuigen en de aanpak van de agressie in het verkeer in het bijzonder.

De top-vijf van deze meldingen is:

1. foutief inhalen

2. geen afstand houden

3. snijden

4. inhalen bij een voetgangersoversteekplaats
5. agressief rijgedrag (middelvinger opsteken, claxonneren)
Opvallend was dat in de meeste gevallen de melders het kenteken hadden onthouden en daardoor de bestuurders van het betrokken voertuig achterhaald konden worden. In al die gevallen werden de bestuurders benaderd en op hun rijgedrag aangesproken. In het totaal konden hiermee 41 meldingen volledig worden afgehandeld. Vier meldingen zijn nog in behandeling. Het betreft 3 meldingen van te hard rijden in een 30km zone. In dit geval wordt door de gebiedsgebonden functionaris controles in dat gebied uitgevoerd en waar nodig verbaliserend opgetreden. In een ander geval betrof het inrijden op een fietser, waarna de bestuurder de plaats van de aanrijding verliet, zonder zijn identiteit bekend te maken. Omdat het hier een doorrijden na aanrijding betreft wordt deze zaak ook door een medewerker van de basiseenheid waar dit ongeval plaats vond in behandeling genomen.

Voor vragen of nadere informatie wordt u uitgenodigd contact op te nemen met de voorlichter van het VHT John Clermonts, tel: 06-50274388.