Bijna vier miljoen kijkers naar interview met Willem-Alexander en Má..

Datum nieuwsfeit: 19-01-2002
Bron: Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

NOS

Bijna vier miljoen kijkers naar interview met Willem-Alexander en Máxima

19-01-2002

Gemiddeld bijna vier miljoen kijkers van 6 jaar en ouder hebben gisteravond gekeken naar het interview dat Maartje van Weegen en Paul Witteman hadden met kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. Dit komt overeen met een kijkdichtheid van 27 procent. Dat betekent dat gisteravond dus meer dan een kwart van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder het interview heeft gezien. Het interview werd door de 3.950.000 kijkers met gemiddeld een 7,5 gewaardeerd, aldus onderzoekscijfers van de afdeling Kijk en Luisteronderzoek van de NOS.

Het marktaandeel tussen de start van het interview (21.22 uur) en het einde (22.26 uur) bedroeg 56 procent. Dat wil zeggen dat meer dan de helft van alle televisiekijkers gedurende deze periode had afgestemd op het vraaggesprek met het paar op Nederland 2. Het totaal aantal kijkers rond de klok van 22.00 uur bedroeg rond de zeven miljoen. Normaal kijken rond dit tijdstip op de vrijdagavond zon 6 miljoen kijkers. De extra één miljoen kijkers valt dan ook toe te rekenen aan het interview.

Kijkt men naar de verhouding mannen versus vrouwen die naar het interview hebben gekeken, dan blijkt dat er opvallend veel mannen voor de buis zaten. 44 procent van de 3.950.000 kijkers was man (1.738.000 mannen) en 56 procent was vrouw (2.212.000 vrouwen). Bij eerdere uitzendingen rondom interviews met leden van het Koninklijk Huis lag die verhouding op 38 procent man en 62 procent vrouw.

Kijkt men tenslotte naar de leeftijdsopbouw van de kijkers, dan valt op dat er relatief veel jongere kijkers voor de buis zaten. 48 procent was jonger dan 50 jaar, 52 procent was 50 jaar of ouder. Bij soortgelijke uitzendingen in het verleden bedroeg deze verhouding 40 procent jonger dan 50 jaar versus 60 procent 50 jaar of ouder.