Datum nieuwsfeit: 21-01-2002

TRNSFPJONGERENSCHOOLVEILIGHEID

Onderwijstelefoon weer open voor mobiele bellers

Leerlingen, ouders en personeelsleden die klachten hebben over hun school, kunnen sinds 1995 terecht bij de Onderwijstelefoon. Niet iedereen voelt zich veilig op school. Leerlingen, ouders en ook personeelsleden bellen met de Onderwijstelefoon over pesten, agressie, geweld, seksuele intimidatie, homointimidatie, racisme en discriminatie in de onderwijssituatie. De medewerkers van deze hulplijn geven op schooldagen gerichte informatie en adviezen om met dergelijke onveilige situaties om te gaan.

Om de dienstverlening van de Onderwijstelefoon onder de aandacht van scholieren te brengen, werd in 1998 een grootscheepse campagne gehouden. Daardoor wisten meer jongeren de Onderwijstelefoon te vinden.
Een van de gevolgen was echter ook dat er bellers met weinig serieuze bedoelingen contact opnamen. Plaagbellers, leerlingen met een mobieltje die voor de lol het gratis nummer belden, bezetten hiermee de lijn voor bellers met serieuze klachten. Dit leidde tot het blokkeren van toegang tot de Onderwijstelefoon voor alle mobiele bellers.

Nu de mobiele telefoon niet meer weg te denken is uit het sociale verkeer, stelt de Onderwijstelefoon opnieuw zijn nummer open voor mobiele bellers. Dit gaat gepaard met speciale maatregelen. De lol van plaagbellers is van korte duur.
Na één plaagtelefoontje blokkeert de Onderwijstelefoon de toegang voor dat telefoonnummer. Ook als de bewuste beller een volgende keer met een serieuze klacht belt, kan hij de hulpdienst niet meer bereiken.

Op deze manier wil de Onderwijstelefoon optimaal toegankelijk blijven voor leerlingen, ouders en schoolpersoneelsleden die last hebben van onveiligheid in de schoolsituatie.

Niet veilig op school?
de Onderwijstelefoon!