Uitbreidingen bio-industrie gestopt

Bron: Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier

Persbericht - UITBREIDINGEN BIO-INDUSTRIE GESTOPT 21 januari 2002

De gemeenten Ermelo, Nunspeet, Ede, Rhenen, Epe, Barneveld, Heumen, Heythuyzen en Elburg hebben Stichting Wakker Dier en Vereniging Milieu-offensief (VMO) gelijk gegeven in een vijftiental bezwaren tegen bio-industriebedrijven die wilden uitbreiden. Uitbreidingen voor in totaal 59.263 kippen in legbatterijen, 1400 kalveren, 714 varkens, 13.785 eenden en 207 konijnen worden hierdoor voorkomen.
De gemeenten wilden eerder de uitbreidingen toestaan. Na bezwaren van Wakker Dier en VMO concluderen de gemeenten dat de uitbreidingen in strijd zijn met milieuwetgeving en de vergunningen hiervoor (deels) geweigerd moeten worden. Wakker Dier is verheugd over de weigeringen. In meer dan 1000 procedures moesten Wakker Dier en VMO hun gelijk afdwingen bij de Raad van State. De weigeringen komen een maand na een klacht van Wakker Dier aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten over de vele uitbreidingsvergunningen die in strijd met de wet worden afgegeven.

Wakker Dier is vooral verheugd over de weigering van de gemeente Barneveld om een uitbreiding van een legbatterijbedrijf met meer dan 50.000 kippen toe te laten. Een maand geleden stemde de gemeente nog in met de uitbreiding. Na bezwaren van Wakker Dier wordt nu alsnog erkend dat in de omgeving van het bedrijf al veel meer bio-industriebedrijven zitten dan milieuwetgeving toestaat. Hiermee wordt voorkomen dat het bedrijf nog snel uitbreidt voorafgaand aan een aangekondigd uitbreidingsverbod op de legbatterij. Europese landbouwministers besloten vorig jaar dat vanaf 2003 geen uitbreidingen meer mogen plaatsvinden van legbatterijen en dat in 2012 alle legbatterijen uit Europa verdwenen moeten zijn. Minister Brinkhorst wil samen met Duitsland en Zweden een verbod op alle kippenkooien zodat in 2012 alle kippen kunnen scharrelen. De invoering van deze wet is echter vertraagd doordat VVD, CDA en SGP de legbatterij niet kwijt willen. Wakker Dier heeft diverse juridische procedures lopen om te voorkomen dat een aantal veeboeren nog snel uitbreiden met legbatterijen.