Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Helft Faillisementen Dotcom had voorkomen kunnen worden

Datum nieuwsfeit: 23-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten


QUASAR

Helft Faillisementen Dotcom had voorkomen kunnen worden

HELFT DOTCOM FAILLISEMENTEN HAD VOORKOMEN KUNNEN WORDEN

Nuchter, eenvoudig en Amsterdams met humor. Guido Scheenhart leeft nog! De nuchtere Internet ondernemer oogt jong, good looking en heeft Het Gered. Hij stelt dan ook dat de helft van alle Dotcom faillisementen niet nodig waren geweest. Scheenhart is met Hebbizz over gebleven na de problemen in de dotcomwereld die vele ondernemers hebben geveld. Zijn bedrijf Hebbizz is genomineerd voor een Amerikaanse aanmoedigingsprijs voor veelbelovende ICT bedrijven.

Ten eerste hadden banken een ondernemender houding moeten aannemen. Ten tweede hadden de zogenaamde ondernemers zich op hun beurtmoeten 'verlagen' tot het gewone handen werk (dus werk dat niet echt leuk is, maar omzet genereert). Ten derde had niet groei maar winst centraal moeten staan. Ten vierde had men zich niet zo afhankelijk moeten maken van vreemd kapitaal en zeker niet van de banken die doorgaans rottiger voor ondernemers zijn dan ze zelf beseffen. Maak je zelf niet afhankelijk, pak alles aan en maak je handen vuil aan schoon werk.

Guido is een doodgewone hard werkende Nederlander: 'Weet je waar die Internet boys over struikelde? Wilde avonturen. Vrouwen. Drank. Sommigen drugs. Weelde die niet op kon. Geld tot aan de horizon. En plannen om te groeien. Maar winstmaken? Dat snapten ze niet.'. Scheenhart mag zich één van de weinigen noemen die de slachtpartij in het 'dotcom wereldje' overleefde. Zonder dure auto. Zonder luxe saunabezoeken. En zonder dromen over geld. Scheenhart hierover: 'Je moet bereid zijn aan te pakken. Ik heb ook werk gedaan dat ik absoluut nooit gedacht had te doen. Je moet niet willen groeien. Je moet je ziel erin stoppen. Dan zorgen dat je winst maakt. Die groei krijg je dan kado. Is ook een vraagstuk.'

Scheenhart heeft een apart Amsterdams bedrijf, genaamd Hebbizz. Hij is niet alleen. Scheenhart: 'Ik werk met twee directeuren. En ook hier weer: Mannen uit het veld. Programmeurs. Niet te beroerd om rotwerk te doen. Niet te lullig om aan te pakken.' Uiteindelijke erkend Scheenhart dat je op kantoor hulp nodig hebt: 'Ja, een directeur. Iemand die de boel in de gaten houdt. Maar niet meteen. Nu pas, nu we de rottijd overleeft hebben'.

Guido Scheenhart is het prototype van 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'. De bescheiden persoon is inmiddels uitgeroepen tot Internet Visionair van het Jaar door de Quasar Group USA en genomineerd voor een Amerikaanse aanmoedigingsprijs voor ondernemers. De prijs wordt speciaal in Nederland uitgereikt op initiatief van Network-Club.com. Een Amerikaanse organisatie die internationaal netwerken bevordert.

23 jan 02 14:50

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie