Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Factsheet Filmmaker in Focus Stan Brakhage

Datum nieuwsfeit: 23-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Filmfestival Rotterdam
Zoek soortgelijke berichten
Filmfestival Rotterdam


05-12-01 Factsheet Filmmaker in Focus: Stan Brakhage

null

31e International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET

Filmmaker in Focus: Stan Brakhage

Het International Film Festival Rotterdam zal in het kader van het onderdeel Filmmaker in Focus naar verwachting tien filmprogrammas uit het werk van Stan Brakhage presenteren. Daarin zijn rond de zeventig titels (in lengte variërend van negen seconden tot vijfenzestig minuten) opgenomen, waaronder de wereldpremières van LOVE SONG 3 en LOVE SONG 4.

Stan Brakhage is sinds hij op achttienjarige leeftijd begon te filmen in de vroege jaren vijftig, uitgegroeid tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Amerikaanse avant-garde. Hoewel hij inmiddels internationaal erkend wordt als een van de meesters van de experimentele cinema, is zijn uitgebreide zowel innovatieve als ook sociaal bewogen - oeuvre niet veel te zien.

Stan Brakhage, geboren in 1933, begint met filmmaken in 1952. Tot op de dag van vandaag blijft hij een zeer productief filmer met een oeuvre op zijn naam van meer dan driehonderd sterk in lengte variërende films. In al zijn werk streeft Brakhage naar een persoonlijke filmstijl met de blik van een schilder of dichter. Steeds opnieuw brengt hij een gevoel van persoonlijke waarneming over ten opzichte van zijn onderwerpen: zijn eigen leven, familie, omgeving en het eigenlijke proces van de visuele waarneming zelf.

De films van Brakhage zijn een intense ervaring voor de kijker. Het merendeel heeft geen soundtrack en veel van zijn werken zijn abstract. Vormen zijn vaak slechts kort zichtbaar in een onvoorspelbaar ritme en worden nauwelijks herhaald. Het werk refereert vaak aan een hypnagogic vision: dat wat men ziet wanneer men zijn ogen sluit. De optische feedback van visuele herinneringen is zichtbaar als een veld van schuivende kleurpatronen die langzaam vorm aannemen. De films die Brakhage maakte in de jaren zestig en het begin van jaren zeventig kennen nog metaforische associaties en aanzetten tot een verhaal. Na 1974 - het jaar van zijn eerste lange abstracte film THE TEXT OF LIGHT
- stuwt Brakhage de abstractie in zijn films tot nieuwe hoogten die alle vormen van waarneming uitdagen. Een deel van zijn werk is direct op 16 mm celluloid film geschilderd of gekrast. Hiermee zet het oeuvre van Brakhage aan tot reflectie op alle vormen van aangeleerde waarneming en denkwijzen. Brakhage werk zet aan tot denken over de instinctieve drang van oog en brein tot functionele waarneming: het vastleggen, ordenen en de maat nemen om te begrijpen. Zo begrepen en gezien is Brakhage´s filmoeuvre een bewonderenswaardig persoonlijke onderzoek naar de waarde van kunst, film en visuele waarneming.

De beeldtaal en de onderwerpen van Brakhage´s oeuvre zijn sterk beïnvloed door het werk van de schrijvers Ezra Pound, Gertrude Stein en Charles Olson, door jazz en moderne muziek. Zijn gevoeligheid doet sterk denken aan die van de abstracte expressionistische schilderkunst van onder meer Pollock, Rothko en Kline. Zijn invloedrijke oeuvre staat naast dat van Kenneth Anger, Jonas Mekas, Andy Warhol en Michael Snow. Langzamerhand krijgt hij de verdiende erkenning als een van de belangrijkste Amerikaanse filmmakers van de 20e eeuw.

Behalve een productieve filmmaker is Brakhage ook een onvermoeibare en gewaardeerde spreker en schrijver over zijn visie op de mogelijkheden van de film als kunst. Belangrijke essays als Metaphors on Vision (1963) en The Brakhage Lectures (1972) zijn uitgegeven in bloemlezingen en diverse verzamelde uitgaven. Zijn filmoeuvre, essays en voordrachten zijn zeer invloedrijk gebleken voor tijdgenoten en voor jongere generaties filmmakers die zich laten inspireren door zijn persoonlijke, niet-commerciele films die ontsnappen aan de fictie-mainstream.

Tijdens het 31e International Film Festival Rotterdam wordt Filmmaker in Focus Stan Brakhage geëerd met tien afzonderlijke overzichtprogramma´s die alle aspecten van zijn oeuvre bestrijken. De programmas worden samengesteld door filmprogrammeur Mark McElhatten in samenspraak met de filmmaker en het festival.

Als de omstandigheden dat toelaten, zal Brakhage zelf aanwezig zijn om zijn werk te introduceren en om daarover te discussiëren. Verder zal Brakhage optreden als key-speaker binnen het belangrijke speciale programma van het 31 International Film Festival Rotterdam filmfestival: What (is) Cinema.

Filmmaker in Focus: Stan Brakhage
Overzicht programmablokken (onder voorbehoud)

Program
THE WOLD SHADOW (1972)
YGGDRASRILL WHOSE ROOTS ARE STARS IN THE HUMAN MIND (1997) CREATION (1979)
WEIR FALCON SAGA (1970)
EYE MYTH (1967/72)
NIGHT MUSIC (1986)
DELICACIES OF MOLTEN HORROR SYNAPSE (1991)
MURDER PSALM (1980)

Program:
RR (1981)
THE WONDER RING (1955)
THE DEAD (1960)
PRELUDE TO DOG STAR MAN (1961)
DANTE QUARTET (1987)
DAMNATION OF FAUST - GEORGES MELIES THE LOOM (1986)

program 94 min aprox.

Program:
ZONE MOMENT (1956 rediscovered in 1996 )
CENTURIES OF JUNE (1955 - 1965)
THREE FILMS: BLUE WHITE, BLOOD TONE, VEIN (1965) STELLAR (1993)
FIRE OF WATERS (1965)
ANTICIPATION OF THE NIGHT (1958)

Program:
SCENES FROM UNDER CHILDHOOD:
SCENES FROM UNDER CHILDHOOD SECTION NO.1 (1967) SCENES FROM UNDER CHILDHOOD SECTION NO.2 (1969) SCENES FROM UNDER CHILDHOOD SECTION NO.3 (1969) SCENES FROM UNDER CHILDHOOD SECTION NO.4 (1970)

Running time : 140 min.

Program:
MARILYN'S WINDOW (1988)
UNTITLED (FOR MARILYN) (1992)
DIVERTIMENTO. 1997. USA.
PRELUDES 1-6. 1995.
USA. PRELUDES 7-12. 1996. USA.
PRELUDES 13-18. 1996. USA.
PRELUDES 19-24. 1997. USA..

Program:
CONCRESCENCE (1996) in collaboration with Phil Solomon AGNUS DEI KINDER SYNAPSE (1991)
A CHILDS GARDEN AND THE SERIOUS SEA (1991)

running time 72 minutes aprox.

Program:
PASHT (1965)
WINDOW WATER BABY MOVING (1959)
COUPLING (1999)
MOTHLIGHT (1963)
SIRIUS REMEMBERED (1959)
VISIONS IN MEDITATION: MESA VERDE (1990)
SELF SONG - DEATH SONG (1997)
THE ACT OF SEEING WITH ONES OWN EYES (1971)
THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS (1981)

Running time 91 min.

Program:
CHARTRES SERIES (1994)
BABYLON SERIES #3 (1990)
MACHINE OF EDEN (1970)
COMMINGLED CONTAINERS (1997)
TEXT OF LIGHT (1974)

Program:
(A program of Brakhage sound films)
DESISTFILM (1954)
FLESH OF MORNING (1956 new soundtrack in 1986)
CHRIST MASS SEX DANCE (1991)
IDREAMING (1988)
KINDERING (1987)
CRACK GLASS EULOGY (1992)
EPHEMERAL SOLIDITY (1993) color, silent
THE RIDDLE OF LUMEN (1972)
PASSAGETHROUGH A RITUAL (1990)

Program:
INTERPOLATIONS I-V (1992)
DARK TOWER (1999)
THE CLOUD CHAMBER (1999)
THE GARDEN PATH BY MARY BETH REED MICRO-GARDEN (2001) JESUS TRILOGY AND CODA (2001)
PERSIAN SERIES 13 - 18 (2001)
LOVE SONGS:
LOVE SONG 1 (2001)
LOVE SONG 2 (2001)
LOVE SONG 3 and LOVE SONG 4 (WORLD PREMIERE)

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet

Margo van der Valk
Margo van der Valk

Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie