Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Exploding Cinema Pause freezing music video culture

Datum nieuwsfeit: 23-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Filmfestival Rotterdam
Zoek soortgelijke berichten
Filmfestival Rotterdam


05-12-01 Factsheet Exploding Cinema: Pause

null

31e International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET

Exploding Cinema: ´Pause freezing music video culture´

Exploding Cinema brengt, als vast onderdeel van het International Film Festival Rotterdam, een groot overzicht van de jongste ontwikkelingen in het grensgebied van speelfilm en muziekvideo. Onder de titel ´Pause freezing music video culture´ zijn verzamelprogrammas met muziekvideos (vertoond op bioscoopformaat), speelfilms en documentaires te zien van beeldbepalende vormgevers en clipregisseurs. Het Exploding Cinema-programma omvat verder live events, paneldiscussies en de expositie ´Clip City´ in het Nederlands Architectuur Instituut.

Vanaf het begin van de jaren tachtig kreeg de zich snel vernieuwende en ontwikkelende videoclip-beeldcultuur een wereldwijd platform met de televisiezender MTV. In deze hoogtijdagen maakten bands vaak meerdere videoclips per lp of cd. Door vergaande commercialisering en het ontstaan van grote conglomeraten in de muziekindustrie is de beschikbare ruimte voor vertoning van videoclips op muziekzenders sterk afgenomen. Terwijl televisiezenders als MTV steeds minder clips vertonen, maken wereldwijd groepen van musici, vormgevers en filmmakers voortdurend zeer vernieuwende videoclips, korte films en speelfilms. Veel van de in Exploding Cinema getoonde clips zijn nooit op de televisie te zien.

Omdat juist de meest vernieuwende en creatieve clips nauwelijks nog te zien zijn en bovendien de wederzijdse beïnvloeding tussen film en videoclip steeds groter wordt, concentreert Exploding Cinema zich op de voorhoede van beeldbepalende, onafhankelijke vormgevers en regisseurs die vaak zowel speelfilms, commercials als videoclips maken. Hierdoor wordt zichtbaar wat zich op dit moment afspeelt in het grensgebied tussen speelfilm, korte film, documentaire en videoclip. Met dit thema sluit Exploding Cinema nauw aan bij het belangrijkste speciale programma van deze filmfestival-editie: ´What (is) Cinema?´, een omvangrijk programma films en discussies over de stand van zaken en toekomstverwachtingen in de onafhankelijke, vernieuwende cinema.

Enkele verzamelprogrammas van clips zijn opgebouwd rond een thema. Zoals ´French New Wave´ met sterk door animatie en grafische vormgeving beinvloedde clips van groepen als Air, Mirwais en Etienne de Crecy. In ´No More Stars´ zijn clips te zien van formaties die zelf bewust niet in de media of voor publiek verschijnen maar hun imago opbouwen via hun muziekvideos, zoals de Gorillaz, Daft Punk en Fatboy Slim. ´Electric Cinema´ is een selectie van de bijna abstracte clips van bands als Red Snapper, Plaid, Mouse on Mars en Clinic die werken met zeer experimentele en nieuwe vormgevers.

Andere verzamelprogrammas tonen oeuvres van beeldbepalende regisseurs waarvan het clip- en poppromo-oeuvre zich onderscheidt door originaliteit, creativiteit en kunstzinnige waarde. De regisseurs Wiz (Engeland), Michel Gondry (Frankrijk), Spike Jonze (USA) en Traktor (Zweden) worden uitgenodigd aanwezig te zijn bij de vertoning van hun werk, na afloop een toelichting daarop te geven en zich uit te spreken over toekomstige ontwikkelingen.

Binnen Exploding Cinema zijn verder een reeks nieuwe speelfilms en documentaires bijeengebracht van clipregisseurs en films met voor videoclips ontwikkelde beeldtaal en montagetechnieken. In dit onderdeel zijn films opgenomen als PAPERBOYS (Mike Mills, USA), DOGTOWN AND Z-BOYS (Stacy Peralta, USA), STRIKE A LIGHT (Giovanna Sonnino, USA/Italië) en TEENAGE KICKS THE UNDERTONES (Tom Collins, Ierland).

Het Nederland Architectuur Instituut in Rotterdam sluit bij het Exploding Cinema-thema aan met de expositie ´Clip City´ over de verbeelding van ruimte, architectuur en stad in videoclips. Op vele schermen worden aan de hand van verschillende themas, muziekvideos integraal vertoond. Het creëren van een kunstmatige ruimte vormt in de videos een belangrijk thema. Zo regisseerde Mark Romanek voor Michael en Janet Jackson de zeven miljoen dollar kostende video Scream waarin de kijker letterlijk een rondleiding krijgt door een tot in het detail vormgegeven ruimteschip. De Jamiroquai-video Virtual Insanity (1996) van regisseur Jonathan Glazer is een tweede voorbeeld van een kunstmatige omkadering van de ruimte. Tegenover deze kunstmatigheid staat de werkelijke architectonische en stedelijke context. Voorbeelden hiervan zijn de Rolling Stones-clip Love is Strong (die zich afspeelt in New York) en de Lenny Kravitz-videoclip Are You Gonna Go My Way? waarin de zanger in een enorme gashouder concerteert. Clip City vindt plaats in het kader van Exploding Cinema en is te bezichtigen in het Nederlands Architectuur Instituut van 26 januari tot en met 14 april 2002.

Uiteraard worden in Exploding Cinema ook live events opgenomen met late night-optredens van dj´s, vj´s en bands.

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet

Margo van der Valk
Margo van der Valk

Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie