Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe belastingregels auto van de zaak leiden tot chaos

Datum nieuwsfeit: 24-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten


BDO WALGEMOED CAMPSOBERS

Nieuwe belastingregels auto van de zaak leiden tot chaos en lo

De nieuwe belastingregels voor de auto van de zaak zorgen voor chaotische toestanden nu woon-werkverkeer reizen soms meetellen als privé-kilometers. Koeriers, monteurs, vertegenwoordigers en nog veel meer werknemers die in een bestelbus rijden zullen volgend jaar geconfronteerd worden met forse bijbetalingen over de auto van de zaak. De werknemers zullen deze kosten willen afwentelen op hun werkgever, wat tot forse loonstijgingen kan leiden.

Kern van de recente verwarring is het feit dat een van de meest ingewikkelde regelingen in de belastingwetgeving, het zogenaamde reiskostenforfait, nu ook de bezitter van een auto van de zaak treft. Pieter Eenhoorn, fiscalist van BDO Accountants & Adviseurs zegt daarover: 'Woon-werkkilometers worden als privé beschouwd als de reisafstand niet meer is dan 10 kilometer. Als de reisafstand meer dan 30 kilometer bedraagt zijn de '30+ kilometers' privé. Van woon-werk kilometers is alleen sprake als de reizen onder het reiskostenforfait vallen. Dat is het geval als een bepaalde arbeidsplaats 40 keer of meer in een kalenderjaar wordt bezocht. Dat lijkt eenvoudig, maar dat is het niet, zeker niet omdat er vele uitzonderingen gelden.'

Ook bestelbussen
De regels voor de auto van de zaak gelden niet alleen voor gewone personenauto's maar ook voor bestelbussen. Voor enkele bestelbussen die zich niet of slecht lenen voor privé-gebruik gelden weer allerlei andere regels. Berijders van bijvoorbeeld lijkbezorgwagens, ambulances, politieauto's en dergelijke ontspringen de dans. Zij hoeven de woon-werkverkeer kilometers niet als privé-kilometers te beschouwen. Voor bestelauto's die zich 'naar aard en inrichting' slecht lenen voor privé-gebruik mag worden volstaan met een bijtelling van 10% van de cataloguswaarde van de bestelbus. Helaas heeft de staatssecretaris van Financiën nog niet aangegeven wat hij daarmee bedoelt, hij heeft slechts in vage termen aangegeven welke bestelbussen daar niet onder vallen. 'De regels zijn verschrikkelijk ingewikkeld, in de praktijk onuitvoerbaar, milieuvervuilend en bovendien nog discriminerend ook', aldus Eenhoorn.

Discriminerend
Een aantal jaren geleden besloot de wetgever dat mensen die verder af van hun werk woonden zwaarder te belasten als zij een auto van de zaak hadden. Zij moesten 24% van de waarde van de auto bij het inkomen tellen, in plaats van de (destijds) gangbare algemene bijtelling van 20%. De Hoge Raad vond die regeling echter discriminerend en gaf de wetgever de opdracht om de wet te wijzigen. Nu is de regeling via een omweg weer terug.

BDO Accountants & Adviseurs
BDO Accountants & Adviseurs biedt in Nederland vanuit bijna 40 vestigingen met ruim 2000 vennoten en medewerk(st)ers een compleet pakket op het gebied van accountancy, belastingadvies en consultancy. BDO richt zich met name op het Nederlandse Middenbedrijf en is sterk in de advisering aan groeiende ondernemingen.


-----

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie